Praksisnær undervisning som kritisk matematikkundervisning

Helle Alrø, Marit Johnsen- Høines

Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapport/konference proceedingBidrag til bog/antologiForskningpeer review

En gruppe lærerstudenter planlegger undervisning som skal involvere samarbeid med en offshore-bedrift. De vil legge til rette for et kritisk læringperspektiv der elevene lærer matematikk og reflekterer kritisk over hvordan matematikk brukes i arbeidslivet. De vil at elevene skal utføre oppdrag for bedriften. Dette kapittelet referer til en planleggingssamtale mellom studentene og praksislæreren. Samtalen gir innsikt i studentenes intensjoner i forhold til undervisning og læring. Det avdekkes et komplekst felt, med spenninger mellom ulike intensjoner. Studentene står overfor dilemmaer og må foreta vanskelige valg.
OriginalsprogNorsk
TitelLæringssamtalen i matematikkfagets praksis – Bok II