Praktisk udførelse af vådrum: 4 eksempler på procesbeskrivelser

Erik Brandt, Martin Morelli

Publikation: Bog/antologi/afhandling/rapportBogFormidling

Badeværelser udsættes for vand- og fugtpåvirkning og indeholder desuden mange tekniske installationer. Arbejde med vådrum kræver derfor rådgivere og håndværkere med kendskab til de mange regler og krav, der er til bl.a. byggematerialer, udformning, konstruktion og udførelse.

Udførelse af vådrum kræver altid medvirken af flere håndværksfag. Ofte er det nødvendigt, at håndværkerne kommer flere gange, fordi arbejdsprocesserne ikke kan udføres lige efter hinanden.

SBi-anvisning 275 beskriver, hvordan vådrum kan udføres i praksis. Der er lagt særlig vægt på, at beskrive grænsefladerne mellem håndværksfagene, da det ofte er her, der kan opstå tvivl om, hvem der har ansvaret for hvad. Dermed tager anvisningen fat i et område, som i mange år har udgjort et betydeligt problem i byggebranchen.

Anvisningen er opbygget med 4 eksempler, som dækker typiske konstruktioner i vådrum for enfamiliehuse og etageboliger.

Anvisningen henvender sig til studerende på erhvervsuddannelserne, men kan også anvendes af rådgivere og udførende.
UdgivelsesstedKbh.
ForlagInstitut for Byggeri, By og Miljø (BUILD), Aalborg Universitet
Antal sider248
ISBN (Trykt)978-87-563-1967-6
ISBN (Elektronisk)978-87-563-1970-6 (online), 978-87-563-1968-3 (e-bog)
StatusUdgivet - 15 jan. 2021
NavnSBi-anvisning
Nummer275

Bibliografisk note

Anvisningen knytter sig til SBi anvisning 252, Vådrum (Brandt & Morelli, 2015), Bygningsreglement 2018 (Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen, 2018) og til SBi-anvisning 276, Praktisk udførelse af vådrum, Kravtekster til vådrum - indfaldskrav og udfaldskrav, (Brandt, Morelli et al., 2020).

Emneord

• Byggeproces
  • Dokumentation
  • Bygningsindretning