PREFAB QUALITY: ARCHITECTURAL QUALITY IN DANISH PREFAB WOODEN DWELLINGS

Ida Kristina Wraber

Publikation: Ph.d.-afhandling

2901 Downloads (Pure)

Dette PhD-projekt er samfinasieret af Skov- og Naturstyrelsen, enfamiliehusproducentenHjem og Institut for Arkitektur & Design ved Aalborg Universitet. Målet for afhandlingen er at undersøge de arkitektoniske fordele, ulemper og potentialer ved at bygge præfabrikerede enfamilieshuse af træ i Danmark. De primære forskningsspørgsmål er:

1) Arkitektonisk kvalitet er almindelig brugt i arkitektonisk diskurs, men det virker ikke til at være en synderligt veldefineret størrelse. Er der nogen nøglebegreber, som sammen kan give en almen definition af begrebet arkitektonisk kvalitet?

2) Præfabrikerede boliger ses ofte som andenklasses boliger - burde det ikke være muligt at bygge præfabrikerede boliger af høj arkitektonisk kvalitet?

3) Træ ses alt oftere i nutidigt dansk byggeri, og det bruges som et billigt, stærkt, let og miljøvenligt materiale, men hvordan er det med de æstetiske værdier, set i forhold til den danske byggetradition med tunge materialer, som for eksempel mursten? Hvordan kan vi bygge nutidige træboliger i en dansk kontekst?

Det første skridt i forhold til at kunne undersøge disse spørgsmål er, at opbygge en model til analyse og diskussion af arkitektonisk kvalitet i præfabrikerede træboliger. Dette gøres gennem et indledende overblik af primære teorier indenfor emnet arkitektonisk kvalitet, og disse teorier bliver derefter struktureret i tre teorigrupper, hvilke hver i sær beskrives gennem tre hovedpunkter. Disse tre grupper og deres respektive hovedpunkter danner sammen en model for analyse af arkitektonisk kvalitet, som bliver brugt til tre hovedformål i denne afhandling;

1) analyse af ikke-præfabrikerede boliger, som ofte bliver nævnt i arkitekturlitteraturen, som huse, der besidder arkitektonisk kvalitet

2) præfabrikerede boliger af forskellig slags (2D- og 3D-elementsbyggesystemer med forskellig åbenhed i forhold til tilpasning til kunden og grunden).

3) et mere detaljeret case study af husproducenten Hjems tre hustyper.

Målet med den første af disse analyser er, at danne et grundlag med referencepunkter for den videre diskussion og analyse af arkitektonisk kvalitet i præfabrikerede træboliger, samt at teste og udfordre modellen for analyse af arkitektonisk kvalitet, som metode og konstruktion. Den anden analyse skal vise fordele, ulemper og potentialer i dansk præfabrikeret træboligbyggeri i et bredt perspektiv med fokus på forskellige produktionsmetoder og tilgange til fleksibilitet i byggesystemerne eller hustyperne, hvorimod den tredje analyse skal give en mere konkret og detaljeret forståelse for danske præfabrikerede boliger, ved at der kigges på udviklingen af Hjem's hustyper og løsninger igennem årene. Dette case study er også suppleret af en beskrivelse af de tidlige faser af udviklingen af et nyt hus til Hjems katalog, hvilket giver en idé om, hvordan det er muligt at arbejde med arkitektonisk kvalitet på en hensigtsmæssig og produktiv måde i en situation, hvor både arkitekter og ikke-arkitekter deltager i produktudviklingen. Resultaterne af denne afhandling er således:

1) En model for analyse af arkitektonisk kvalitet med fokus på begrebets mangfoldighed frem for definition og hierarki af de elementer som arkitektonisk kvalitet indeholder

2) En beskrivelse af parametre, der er specielt vigtige når der arbejdes med præfabrikerede træhuse i en dansk kontekst

3) Forslag til hvilke værktøj og metoder, som kan bruges, når der arbejdes med arkitektonisk kvalitet i en udviklingsproces, hvor både arkitekter og ikke-arkitekter deltager.

Der konkluderes, at når arkitektonisk kvalitet diskuteres, er det vigtigt at indtænkeobjektiv/universal oplevelse, subjektiv oplevelse (personlige evner, behov, drømme, erindringer og associationer) samt forskellige kontekstuelle faktorer, såsom kultur, stil, økonomi, samfundsforhold, teknologi og stedet (fælles evner, behov, drømme, erindringer og associationer). Derudover ses det, at jo flere lag og perspektiver, der lægges til diskussionen, desto mere fyldig forståelse af den arkitektonisk kvalitet kan opnås. I forhold til præfabrikeret træboligbyggeri i Danmark bliver to punkter trukket frem, som primære; fl eksibilitet og form, logik og materiale, hvilke bliver eksemplificerede og præciserede gennem analyserne af konkrete præfabrikerede træhuse i denne afhandling. Til sidst konkluderes der, at i en arbejdsproces, hvor både arkitekter og ikke-arkitekter deltager, er det vigtigt at sikre, at alle deltagere føler ejerskab og ansvar overfor projektet og at der bliver skabt fælles referencepunkter gennem for eksempel studierejser, forelæsninger og præsentationer, samt at der bruges grafisk materiale til at tydeliggøre og forklare det vokabular, som arkitekter bruger og forstår på en specifik måde, men som ikke nødvendigvis opfattes på den samme måde af ikke-arkitekter. På denne måde kan en gensidig forståelse fremmes, og misforståelser, som har deres rødder i forskellige forståelser af arkitektoniske værdier og vokabular, kan mindskes.

OriginalsprogEngelsk
    UdgivelsesstedAalborg
    Udgiver
    StatusUdgivet - 2009

Emneord

• præfabrikerede enfamilieshuse
    • Træhuse

Fingeraftryk

Dyk ned i forskningsemnerne om 'PREFAB QUALITY: ARCHITECTURAL QUALITY IN DANISH PREFAB WOODEN DWELLINGS'. Sammen danner de et unikt fingeraftryk.