Presse-briefing: elever og interesser på erhvervsuddannelserne

Publikation: Working paper/PreprintWorking paperForskning

Dette notat præsenterer de første resultater fra en landsdækkende spørgeskemaundersøgelse blandt elever på fire forskellige af erhvervsuddannelsernes grundforløb: Bygge og anlæg, Mad til mennesker, Medieproduktion og det merkantile grundforløb (HG). Over 7.000 elever har besvaret spørgeskemaet, svarende til omkring to femtedele af de elever, som går på de fire grundforløb1. De undersøgte grundforløb dækker både det tekniske og det merkantile område, både traditionelle og nyere fag samt forskellige kønssammensætninger. Undersøgelsen giver et billede af, hvem de elever som går på erhvervsuddannelserne er, hvorfor de har valgt en erhvervsuddannelse, hvordan de oplever at gå på grundforløbet, og hvad de interesserer sig for. Når man hører om erhvervsuddannelserne, handler det ofte om frafald og om netop de elever, som afbryder deres erhvervsuddannelse. Dette nye forskningsprojekt fra Center for Ungdomsforskning giver et billede af den brede gruppe af elever i erhvervsuddannelserne og undersøger blandt andet, hvad det er, som eleverne på erhvervsuddannelsernes grundforløb er glade for ved deres uddannelse. Projektet gennemføres i tæt samarbejde med tekniske og merkantile erhvervsskoler og støttes af Undervisningsministeriet. Projektets titel er "Ind i undervisningsrummet på eud - et forskningsprojekt om eleverne og deres møde med erhvervsuddannelsernes grundforløb". I notatet har vi valgt nogle resultater ud, som tegner et første billede.

UdgivelsesstedKøbenhavn
UdgiverDanmarks Pædagogiske Universitetsskole, Aarhus Universitet