Presse-briefing: elever og interesser på erhvervsuddannelserne

Publikation: Working paperForskning

Resumé

 

Dette notat præsenterer de første resultater fra en landsdækkende spørgeskemaundersøgelse blandt elever på fire forskellige af erhvervsuddannelsernes grundforløb: Bygge og anlæg, Mad til mennesker, Medieproduktion og det merkantile grundforløb (HG). Over 7.000 elever har besvaret spørgeskemaet, svarende til omkring to femtedele af de elever, som går på de fire grundforløb1. De undersøgte grundforløb dækker både det tekniske og det merkantile område, både traditionelle og nyere fag samt forskellige kønssammensætninger. Undersøgelsen giver et billede af, hvem de elever som går på erhvervsuddannelserne er, hvorfor de har valgt en erhvervsuddannelse, hvordan de oplever at gå på grundforløbet, og hvad de interesserer sig for. Når man hører om erhvervsuddannelserne, handler det ofte om frafald og om netop de elever, som afbryder deres erhvervsuddannelse. Dette nye forskningsprojekt fra Center for Ungdomsforskning giver et billede af den brede gruppe af elever i erhvervsuddannelserne og undersøger blandt andet, hvad det er, som eleverne på erhvervsuddannelsernes grundforløb er glade for ved deres uddannelse. Projektet gennemføres i tæt samarbejde med tekniske og merkantile erhvervsskoler og støttes af Undervisningsministeriet. Projektets titel er "Ind i undervisningsrummet på eud - et forskningsprojekt om eleverne og deres møde med erhvervsuddannelsernes grundforløb". I notatet har vi valgt nogle resultater ud, som tegner et første billede.

OriginalsprogDansk
Udgivelses stedKøbenhavn
UdgiverDanmarks Pædagogiske Universitetsskole, Aarhus Universitet
Sider1
Antal sider11
StatusUdgivet - 2010
Udgivet eksterntJa

Citer dette

Brown, R., & Vestergaard, A. L. (2010). Presse-briefing: elever og interesser på erhvervsuddannelserne (s. 1). København: Danmarks Pædagogiske Universitetsskole, Aarhus Universitet.
Brown, Rikke ; Vestergaard, Arnt Louw. / Presse-briefing : elever og interesser på erhvervsuddannelserne København : Danmarks Pædagogiske Universitetsskole, Aarhus Universitet, 2010. s. 1
@techreport{c5777532b52844d18fea9f718513a511,
title = "Presse-briefing: elever og interesser p{\aa} erhvervsuddannelserne",
abstract = " Dette notat pr{\ae}senterer de f{\o}rste resultater fra en landsd{\ae}kkende sp{\o}rgeskemaunders{\o}gelse blandt elever p{\aa} fire forskellige af erhvervsuddannelsernes grundforl{\o}b: Bygge og anl{\ae}g, Mad til mennesker, Medieproduktion og det merkantile grundforl{\o}b (HG). Over 7.000 elever har besvaret sp{\o}rgeskemaet, svarende til omkring to femtedele af de elever, som g{\aa}r p{\aa} de fire grundforl{\o}b1. De unders{\o}gte grundforl{\o}b d{\ae}kker b{\aa}de det tekniske og det merkantile omr{\aa}de, b{\aa}de traditionelle og nyere fag samt forskellige k{\o}nssammens{\ae}tninger. Unders{\o}gelsen giver et billede af, hvem de elever som g{\aa}r p{\aa} erhvervsuddannelserne er, hvorfor de har valgt en erhvervsuddannelse, hvordan de oplever at g{\aa} p{\aa} grundforl{\o}bet, og hvad de interesserer sig for. N{\aa}r man h{\o}rer om erhvervsuddannelserne, handler det ofte om frafald og om netop de elever, som afbryder deres erhvervsuddannelse. Dette nye forskningsprojekt fra Center for Ungdomsforskning giver et billede af den brede gruppe af elever i erhvervsuddannelserne og unders{\o}ger blandt andet, hvad det er, som eleverne p{\aa} erhvervsuddannelsernes grundforl{\o}b er glade for ved deres uddannelse. Projektet gennemf{\o}res i t{\ae}t samarbejde med tekniske og merkantile erhvervsskoler og st{\o}ttes af Undervisningsministeriet. Projektets titel er {"}Ind i undervisningsrummet p{\aa} eud - et forskningsprojekt om eleverne og deres m{\o}de med erhvervsuddannelsernes grundforl{\o}b{"}. I notatet har vi valgt nogle resultater ud, som tegner et f{\o}rste billede.",
author = "Rikke Brown and Vestergaard, {Arnt Louw}",
year = "2010",
language = "Dansk",
pages = "1",
publisher = "Danmarks P{\ae}dagogiske Universitetsskole, Aarhus Universitet",
type = "WorkingPaper",
institution = "Danmarks P{\ae}dagogiske Universitetsskole, Aarhus Universitet",

}

Brown, R & Vestergaard, AL 2010 'Presse-briefing: elever og interesser på erhvervsuddannelserne ' Danmarks Pædagogiske Universitetsskole, Aarhus Universitet, København, s. 1.

Presse-briefing : elever og interesser på erhvervsuddannelserne . / Brown, Rikke; Vestergaard, Arnt Louw.

København : Danmarks Pædagogiske Universitetsskole, Aarhus Universitet, 2010. s. 1.

Publikation: Working paperForskning

TY - UNPB

T1 - Presse-briefing

T2 - elever og interesser på erhvervsuddannelserne

AU - Brown, Rikke

AU - Vestergaard, Arnt Louw

PY - 2010

Y1 - 2010

N2 -  Dette notat præsenterer de første resultater fra en landsdækkende spørgeskemaundersøgelse blandt elever på fire forskellige af erhvervsuddannelsernes grundforløb: Bygge og anlæg, Mad til mennesker, Medieproduktion og det merkantile grundforløb (HG). Over 7.000 elever har besvaret spørgeskemaet, svarende til omkring to femtedele af de elever, som går på de fire grundforløb1. De undersøgte grundforløb dækker både det tekniske og det merkantile område, både traditionelle og nyere fag samt forskellige kønssammensætninger. Undersøgelsen giver et billede af, hvem de elever som går på erhvervsuddannelserne er, hvorfor de har valgt en erhvervsuddannelse, hvordan de oplever at gå på grundforløbet, og hvad de interesserer sig for. Når man hører om erhvervsuddannelserne, handler det ofte om frafald og om netop de elever, som afbryder deres erhvervsuddannelse. Dette nye forskningsprojekt fra Center for Ungdomsforskning giver et billede af den brede gruppe af elever i erhvervsuddannelserne og undersøger blandt andet, hvad det er, som eleverne på erhvervsuddannelsernes grundforløb er glade for ved deres uddannelse. Projektet gennemføres i tæt samarbejde med tekniske og merkantile erhvervsskoler og støttes af Undervisningsministeriet. Projektets titel er "Ind i undervisningsrummet på eud - et forskningsprojekt om eleverne og deres møde med erhvervsuddannelsernes grundforløb". I notatet har vi valgt nogle resultater ud, som tegner et første billede.

AB -  Dette notat præsenterer de første resultater fra en landsdækkende spørgeskemaundersøgelse blandt elever på fire forskellige af erhvervsuddannelsernes grundforløb: Bygge og anlæg, Mad til mennesker, Medieproduktion og det merkantile grundforløb (HG). Over 7.000 elever har besvaret spørgeskemaet, svarende til omkring to femtedele af de elever, som går på de fire grundforløb1. De undersøgte grundforløb dækker både det tekniske og det merkantile område, både traditionelle og nyere fag samt forskellige kønssammensætninger. Undersøgelsen giver et billede af, hvem de elever som går på erhvervsuddannelserne er, hvorfor de har valgt en erhvervsuddannelse, hvordan de oplever at gå på grundforløbet, og hvad de interesserer sig for. Når man hører om erhvervsuddannelserne, handler det ofte om frafald og om netop de elever, som afbryder deres erhvervsuddannelse. Dette nye forskningsprojekt fra Center for Ungdomsforskning giver et billede af den brede gruppe af elever i erhvervsuddannelserne og undersøger blandt andet, hvad det er, som eleverne på erhvervsuddannelsernes grundforløb er glade for ved deres uddannelse. Projektet gennemføres i tæt samarbejde med tekniske og merkantile erhvervsskoler og støttes af Undervisningsministeriet. Projektets titel er "Ind i undervisningsrummet på eud - et forskningsprojekt om eleverne og deres møde med erhvervsuddannelsernes grundforløb". I notatet har vi valgt nogle resultater ud, som tegner et første billede.

M3 - Working paper

SP - 1

BT - Presse-briefing

PB - Danmarks Pædagogiske Universitetsskole, Aarhus Universitet

CY - København

ER -

Brown R, Vestergaard AL. Presse-briefing: elever og interesser på erhvervsuddannelserne København: Danmarks Pædagogiske Universitetsskole, Aarhus Universitet. 2010, s. 1.