Abstract
I denne artikel undersøger vi organisatoriske reformforandringer, som de konstrueres i interaktionen mellem ledere og lærere i skolesammenhæng. Det empiriske grundlag er casestudier i danske gymnasieskoler. Ved at benytte en etnografisk fremgangsmåde og et paradoksbegreb knyttet til en forståelse af professioner, udersøges mikroprocesserne, der er i spil i New Public Management-forandringer i skoleregi. I artiklen viser vi, at en position som primus inter pares-leder imellem de professionelle fører til adskillige paradokser, blokeringer og omveje, alle med effekt for arbejdet med forandringer i skolen. Konkrete paradokser identificeres ud fra det empiriske materiale, og primus inter pares-ledelsens udfordringer udfoldes.
Originalsprog | Dansk |
---|---|
Tidsskrift | Tidsskrift for Arbejdsliv |
Vol/bind | 18 |
Udgave nummer | 3 |
Sider (fra-til) | 47-63 |
Antal sider | 17 |
ISSN | 1399-1442 |
Status | Udgivet - sep. 2016 |
Bibliografisk note
Seneste 1 år ikke tilgængelig (ikke tilgængelig efter december 2015)Emneord
- Gymnasieskolen
- Paradokser
- Ledelse af professionelle
- New Public Management