Abstract
I denne artikel vil jeg beskæftige mig med fire aspekter af problembaseret læring (herefter PBL) i fremmedsproglig tekstbearbejdning og -produktion. For det første vil jeg beskæftige mig med nogle karakteristiske træk ved PBL. Dernæst vil jeg komme ind på lærerens og elevens rolle i PBL-undervisningen. Efter denne korte introduktion vil jeg give et kommenteret bud på, hvordan en PBL-tilgang kunne integreres i den daglige undervisning i fremmedsproglig tekstbearbejdning og tekstproduktion. Afslutningsvist vil jeg komme ind på nyere undersøgelser, der har beskæftiget sig med det udbytte, som studerende undervist med PBL-metoder har fået ud af undervisningen modstillet det læringsudbytte, som studerende, der er blevet undervist efter mere traditionelle metoder, har fået.
Bidragets oversatte titel | Problem-Based Learning - eller hvordan man kan give den daglige fremmedsprogsundervisning et pift |
---|---|
Originalsprog | Dansk |
Tidsskrift | Querschnitt |
Udgave nummer | 3 |
Sider (fra-til) | 23-31 |
Antal sider | 9 |
ISSN | 0903-9120 |
Status | Udgivet - 2000 |
Udgivet eksternt | Ja |