Problem-Based Learning - eller hvordan man kan give den daglige fremmedsprogsundervisning et pift

Publikation: Bidrag til tidsskriftTidsskriftartikelForskning

Abstract

I denne artikel vil jeg beskæftige mig med fire aspekter af problembaseret læring (herefter PBL) i fremmedsproglig tekstbearbejdning og -produktion. For det første vil jeg beskæftige mig med nogle karakteristiske træk ved PBL. Dernæst vil jeg komme ind på lærerens og elevens rolle i PBL-undervisningen. Efter denne korte introduktion vil jeg give et kommenteret bud på, hvordan en PBL-tilgang kunne integreres i den daglige undervisning i fremmedsproglig tekstbearbejdning og tekstproduktion. Afslutningsvist vil jeg komme ind på nyere undersøgelser, der har beskæftiget sig med det udbytte, som studerende undervist med PBL-metoder har fået ud af undervisningen modstillet det læringsudbytte, som studerende, der er blevet undervist efter mere traditionelle metoder, har fået.
Bidragets oversatte titelProblem-Based Learning - eller hvordan man kan give den daglige fremmedsprogsundervisning et pift
OriginalsprogDansk
TidsskriftQuerschnitt
Udgave nummer3
Sider (fra-til)23-31
Antal sider9
ISSN0903-9120
StatusUdgivet - 2000
Udgivet eksterntJa

Bibliografisk note

Artiklen haves i ringbind på Læsesalen - Research@asb

Citationsformater