Abstract
Formålet med dette kapitel er at understøtte problemformuleringsarbejdet samt bidrage til refleksioner over problemorienteret projektarbejde. Kapitlet handler om problemformulering og om, hvordan man kan forholde sig til og håndtere udfordringer i udarbejdelse af problemformuleringer. Det er udarbejdet ud fra erfaringer med og overvejelser om problembaseret læring, PBL, og forskning i socialt arbejde. Selve problemformuleringsfasen er i fokus, men med blik for sammenhængen mellem indledende undren, problemfelt, problemstillinger, forskningsspørgsmål og den videre proces. Jeg kommer ind på, hvorfor en problemformulering er vigtig, og hvad der kendetegner gode problemformuleringer, på hvad en problemformulering er, og hvor begrebet kommer fra, på hvordan man håndterer arbejdet med den, samt forskellige typer af problemformuleringer, herunder et gennemgående eksempel fra min egen forskning. Kapitlet rundes af med oversigter over vigtige punkter i problemformuleringsarbejdet.
Originalsprog | Dansk |
---|---|
Titel | Forskningsmetode i socialt arbejde |
Redaktører | Monrad Merete, Olesen Søren Peter |
Antal sider | 26 |
Udgivelsessted | København |
Forlag | Hans Reitzels Forlag |
Publikationsdato | 2018 |
Udgave | 1. udgave |
Sider | 35-60 |
Kapitel | 1 |
ISBN (Trykt) | 978-87-412-6388-5 |
Status | Udgivet - 2018 |