TY - CHAP
T1 - Problemorienteret projektarbejde og politisk dannelse
AU - Feilberg, Casper
PY - 2022
Y1 - 2022
N2 - Det problemorienterede projektarbejde har undergået en rivende udvikling,siden det blev taget op på Aalborg Universitet og Roskilde Universiteti 1970’erne, med de human- og samfundsvidenskabelige studiersom de bærende kræfter. Efter knap 50 år med uddannelseseksperimenteter det tid til at gøre status og rejse spørgsmålet: hvad er det væsentligeved Aalborg Universitets uddannelseskultur inden for de human- ogsamfundsvidenskabelige fagområder? I kapitlet argumenterer vi for, atde human- og samfundsvidenskabelige studier har bidraget til udviklingenaf en innovativ, kollektiv og radikal undervisningspraksis, somkræver en lige så radikal og nytænkende filosofi og pædagogisk teori atitalesætte. Kapitlet indledes med en beskrivelse af bogens filosofiske ogpædagogiske grundlag; den eksistentielle fænomenologi og Peter Kempspædagogiske filosofi. For at beskrive del-elementerne i det problemorienteredeprojektarbejde er kapitlet dernæst bygget op på en sådan måde,at det beskriver nedslag i initieringen af og den historiske udvikling afprojektarbejdet på Roskilde Universitet og Aalborg Universitet. I kapitletargumenteres der for, at det problemorienterede projektarbejde udspringeraf en pædagogisk tænkning, som selv er problemorienteret ogproblematiserende i forhold til det samfundsmæssige liv, det skal væreet svar på. Denne problemorientering tager forskellige former afhængigaf, hvilket pædagogisk og samfundsteoretisk perspektiv der anlægges. Idette kapitel trækkes der på den kritiske teoretiker Oskar Negt og hansanalyse af det moderne samfundsliv, samt de problemstillinger og vilkårdette stiller det moderne menneske og arbejdstager over for. I forlængelseaf Negts arbejder bliver det muligt at fremhæve et af det problemorienteredeprojektarbejdes kendetegn: at projektarbejdsformen bidragertil den etiske og demokratiske dannelse ved at skabe grundlagetfor at studerende kan lære selvstændigt at problematisere, undersøge,diskutere respektfuldt, forholde sig kritisk til viden og identificere egneetisk-politiske idealer.
AB - Det problemorienterede projektarbejde har undergået en rivende udvikling,siden det blev taget op på Aalborg Universitet og Roskilde Universiteti 1970’erne, med de human- og samfundsvidenskabelige studiersom de bærende kræfter. Efter knap 50 år med uddannelseseksperimenteter det tid til at gøre status og rejse spørgsmålet: hvad er det væsentligeved Aalborg Universitets uddannelseskultur inden for de human- ogsamfundsvidenskabelige fagområder? I kapitlet argumenterer vi for, atde human- og samfundsvidenskabelige studier har bidraget til udviklingenaf en innovativ, kollektiv og radikal undervisningspraksis, somkræver en lige så radikal og nytænkende filosofi og pædagogisk teori atitalesætte. Kapitlet indledes med en beskrivelse af bogens filosofiske ogpædagogiske grundlag; den eksistentielle fænomenologi og Peter Kempspædagogiske filosofi. For at beskrive del-elementerne i det problemorienteredeprojektarbejde er kapitlet dernæst bygget op på en sådan måde,at det beskriver nedslag i initieringen af og den historiske udvikling afprojektarbejdet på Roskilde Universitet og Aalborg Universitet. I kapitletargumenteres der for, at det problemorienterede projektarbejde udspringeraf en pædagogisk tænkning, som selv er problemorienteret ogproblematiserende i forhold til det samfundsmæssige liv, det skal væreet svar på. Denne problemorientering tager forskellige former afhængigaf, hvilket pædagogisk og samfundsteoretisk perspektiv der anlægges. Idette kapitel trækkes der på den kritiske teoretiker Oskar Negt og hansanalyse af det moderne samfundsliv, samt de problemstillinger og vilkårdette stiller det moderne menneske og arbejdstager over for. I forlængelseaf Negts arbejder bliver det muligt at fremhæve et af det problemorienteredeprojektarbejdes kendetegn: at projektarbejdsformen bidragertil den etiske og demokratiske dannelse ved at skabe grundlagetfor at studerende kan lære selvstændigt at problematisere, undersøge,diskutere respektfuldt, forholde sig kritisk til viden og identificere egneetisk-politiske idealer.
KW - Dannelse
KW - Projektarbejde
KW - Problemorienteret projektarbejde
KW - Politisk dannelse
KW - Etisk dannelse
M3 - Bidrag til bog/antologi
SN - 978-87-7210-793-6
T3 - Studier i problembaseret læring ved videregående uddannelser
SP - 25
EP - 56
BT - Projektarbejdets dannelsespotentiale
PB - Aalborg Universitetsforlag
ER -