Abstract
Tilbage i 2005 gennemførte Trafikforskningsgruppen sammen med Odense Kommune et projekt, hvor vi testede den sikkerhedsmæssige effekt af kørelys på cykel. Vi testede den sikkerhedsmæssige effekt på en, på det tidspunkt, nyudviklet magnetlygte, som konstant blinkede. Testen var tilrettelagt som et lodtrækningsstudie, hvor 4.000 cyklister fra Odense deltog – 2.000 fik monteret lygten, og 2.000 var kontrolgruppe. Testen viste signifikante resultater, idet testgruppen havde 47 % færre flerpartsulykker med personskade end kontrolgruppen. Lygterne var udviklet og stillet til rådighed af firmaet Reelight.
I 2017 henvendte Jochum Kirsebom fra Reelight (www.reelight.dk) sig til Trafikforskningsgruppen med henblik på at gentage forsøget fra 2005, men nu med en ny generation af kørelys, der lyser langt kraftigere end 2005-lygterne. Efter en periode, hvor projektet blev planlagt, og der blev skaffet finansiering til Trafikforskningsgruppens deltagelse i projektet, blev projektet igangsat i 2020. Lygterne blev også denne gang stillet til rådighed af Reelight, og igen blev projektet planlagt i tæt samarbejde med Odense Kommune, mens deltagelse denne gang ikke blev begrænset til indbyggere i Odense.
Trafikforskningsgruppen vil gerne takke Troels Andersen og Tanja Bruntse Andersen, begge fra Odense Kommune, for hjælpen med planlægningen af projektet. Vi vil også gerne takke Reelight for at stille lygterne til rådighed, men også for at respektere den armslænge, der nødvendigvis har måttet være mellem producenten af lygten og dem, der evaluerer lygten. Endelig vil vi gerne takke A.P. Møller Fonden og Det Nissenske Familiefond for økonomisk støtte til projektet, uden hvilken projektet ikke ville have været muligt.
I 2017 henvendte Jochum Kirsebom fra Reelight (www.reelight.dk) sig til Trafikforskningsgruppen med henblik på at gentage forsøget fra 2005, men nu med en ny generation af kørelys, der lyser langt kraftigere end 2005-lygterne. Efter en periode, hvor projektet blev planlagt, og der blev skaffet finansiering til Trafikforskningsgruppens deltagelse i projektet, blev projektet igangsat i 2020. Lygterne blev også denne gang stillet til rådighed af Reelight, og igen blev projektet planlagt i tæt samarbejde med Odense Kommune, mens deltagelse denne gang ikke blev begrænset til indbyggere i Odense.
Trafikforskningsgruppen vil gerne takke Troels Andersen og Tanja Bruntse Andersen, begge fra Odense Kommune, for hjælpen med planlægningen af projektet. Vi vil også gerne takke Reelight for at stille lygterne til rådighed, men også for at respektere den armslænge, der nødvendigvis har måttet være mellem producenten af lygten og dem, der evaluerer lygten. Endelig vil vi gerne takke A.P. Møller Fonden og Det Nissenske Familiefond for økonomisk støtte til projektet, uden hvilken projektet ikke ville have været muligt.
Originalsprog | Dansk |
---|
Udgivelsessted | Aalborg |
---|---|
Forlag | Institut for Byggeri, By og Miljø (BUILD), Aalborg Universitet |
Udgave | 1 |
Antal sider | 30 |
ISBN (Elektronisk) | 978-87-563-2093-1 |
Status | Udgivet - 10 feb. 2023 |
Navn | BUILD Rapport |
---|---|
Nummer | 02 |
Vol/bind | 2023 |
ISSN | 2597-3118 |
Bibliografisk note
Der gøres opmærksom på, at denne publikation er omfattet af ophavsretsloven.Emneord
- Trafik
- Cykellygter
- Sikkerhed
- Ulykker
Presse/Medier
-
Projekt Cykelliv - evaluering af permanent kørelys på cykel
Lahrmann, H., Madsen, T. K. O., Tallaksen, A. B. & Christensen, M. C.
14/03/2023
1 Mediebidrag
Presse/medie
-
Ny undersøgelse viser den sikkerhedsmæssige effekt af kørelys på cykler
15/02/2023
1 element af Mediedækning
Presse/medie