The Project Workbook as a Communication, Organization and Reflection Tool

Bidragets oversatte titel: PROJEKTMAPPEN SOM KOMMUNIKATIONS-, ORGANISERINGS- OG REFLEKSIONSREDSKAB

Bente Dahl Thomsen

Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapport/konference proceedingKonferenceartikel i proceedingForskningpeer review

Abstrakt

Projektmappen som en samling af de arbejdspapirer som løbende genereres under en udviklingsprocessen er udfordret af de digitale medier. Projektmappens formål er at give udviklingstemaet en mulighed for at bevare overblikket over designprocessens dokumentation. For studiegrupper udgør de blandede medier en kommunikativ udfordring i mødet med eksterne parter og vejledninger. Teoretisk set kunne alt materialet bringes i fysisk eller digital form, således at evalueringer og refleksioner kunne foregå i et glidende forløb. Realiteten er dog, at de løbende dokumenteres i forbindelse med håndskitser og til dels også i forhold til fysiske 3D-skitser, mens Cad-modelleringer kun sporadisk gøres til genstand for komparative evalueringer i udviklingsforløbet. Det er et problem i projektorienteret læring, der bygger på repetitiv vidensproduktion. En sådan fluktuerende designproces skaber designrepræsentationer i forskellige faser som kategorialt hører til samme aksonometriske gruppe, rejser også spørgsmålet om, hvorvidt projektmappen skal organiseres efter en designprocesmodel eller efter en taksonomi. Formålet med denne artikel er derfor dobbelt. For det første at identificere metoder som kan bygge bro over dokumentationensgabet. For det andet at diskutere fordele og ulemper i de ovenfor nævnte metoder til katalogisering af designrepræsentationer.
Bidragets oversatte titelPROJEKTMAPPEN SOM KOMMUNIKATIONS-, ORGANISERINGS- OG REFLEKSIONSREDSKAB
OriginalsprogEngelsk
TitelDS 93: Proceedings of the 20th International Conference on Engineering and Product Design Education (E&PDE 2018) : Design Education: Diversity or Conformity?
Antal sider6
UdgivelsesstedLondon
ForlagDesign Society
Publikationsdato6 sep. 2018
Sider572-577
ISBN (Trykt)978-1-912254-02-6
StatusUdgivet - 6 sep. 2018
Begivenhed20 TH INTERNATIONAL CONFERENCE ON ENGINEERING AND PRODUCT DESIGN EDUCATION
: Design Education: Diversity or Conformity?
- DYSON SCHOOL OF DESIGN ENGINEERING, IMPERIAL COLLEGE, LONDON, UNITED KINGDOM, London, Storbritannien
Varighed: 6 sep. 20187 sep. 2018
Konferencens nummer: 20
https://www.designsociety.org/publication/40814/THE+PROJECT+WORKBOOK+AS+A+COMMUNICATION%2C+ORGANISATION+AND+REFLECTION+TOOL

Konference

Konference20 TH INTERNATIONAL CONFERENCE ON ENGINEERING AND PRODUCT DESIGN EDUCATION
Nummer20
LokationDYSON SCHOOL OF DESIGN ENGINEERING, IMPERIAL COLLEGE, LONDON, UNITED KINGDOM
Land/OmrådeStorbritannien
ByLondon
Periode06/09/201807/09/2018
Internetadresse

Emneord

  • Projektmappe
  • katalogisering
  • designrepræsentationer
  • læringsportfolio
  • skitsemappe

Fingeraftryk

Dyk ned i forskningsemnerne om 'PROJEKTMAPPEN SOM KOMMUNIKATIONS-, ORGANISERINGS- OG REFLEKSIONSREDSKAB'. Sammen danner de et unikt fingeraftryk.

Citationsformater