Projektrapport Delprojekt Rekruttering og Profilering

Torben Rosenørn, Tove Nørgaard Morell

Publikation: Bog/antologi/afhandling/rapportRapportForskning

Denne rapport er udarbejdet som afsluttende projektrapport for delprojektet Rekruttering og profilering (R&P), som i perioden 1.3.2010 til 28.02 2013 har været en del af projektet Energi på havet. Offshore Center Danmark har været projektleder på Energi på havet. Projekt Energi på havet er finansieret med støtte fra EU’s regionalfond med 50 %, Region Syddanmark med op til 25 % og egenfinansiering fra virksomheder og uddannelsesinstitutioner på op til 35 %.
    Yderligere beskrivelse af projekt Energi på havet og de tilhørende delprojekter kan findes i Energi på havets slutafrapportering.
    Denne rapport følger de retningslinjer, der er lagt for slutafrapportering af et projekt, som har fået EU støtte og støtte fra regionen.
    Målet med projekt Rekruttering og profilering har været at gøre offshore energibranchen mere synlig og få den til at fremstå som en attraktiv branche at få job i fremover. Målet har yderligere været at medvirke til at unge mennesker får mulighed for og lyst til at vælge uddannelser, der fører frem til, at de kan blive højt kvalificeret arbejdskraft for branchen både til lands og på havet.
    Projektet har sigtet mod at fremme kommunikationen mellem erhvervsliv og uddannelsesinstitutioner for derigennem at skabe netværk mellem erhvervsfolk og undervisere og sikre, at erhvervslivet bliver synligt i skoler, gymnasier og på videregående uddannelsesinstitutioner.
    Rapporten omfatter en kort beskrivelse af projektforløbet for R&P projektet, samt en vurdering af dette. Der er derefter en analyse af, om projektets mål er opfyldt både på kort og lang sigt, hvem der har været målgruppe, og hvad de har fået ud af projektet.
    Endelig er der beskrevet hvilke overvejelser, der er gjort, vedrørende resultaternes betydning og brug i fremtiden, og ikke mindst om, hvordan resultaterne er blevet forankret.
    Projektrapporten afsluttes med et uddrag fra den eksterne evalueringsrapport.
    Beskrivelserne og analyserne viser, at alle mål er opfyldt, både hvad angår at få kommunikationen fremmet mellem erhverv og uddannelsesinstitutioner, samt at få skoler og uddannelsesinstitutioner klædt bedre på til og interesserede i, at undervisningen relaterer til offshore energi og teknologi, så eleverne bliver
    interesserede i disse emner. Værktøjet virtuelt spil er udviklet og afprøvet, ligesom der er oprettet en database, som viser samarbejdsmuligheder mellem uddannelsesinstitutioner og virksomheder.
    Rapporten indeholder afsluttende nogle betragtninger om fremtidigt arbejde med disse sagsområder og oplæg til forankring af visse aktiviteter på det nyoprettede Danish Offshore Academy.
    OriginalsprogDansk
    Antal sider16