Projekter pr. år
Abstract
Undersøgelsens centrale perspektiv var de sociale og (mad)kulturelle perspektiver på mad og måltider. Undersøgelsen havde rent empirisk fokus på pædagogerne. Der blev foretaget interviews af to pædagoger, samt en pædagogstuderende. Derudover blev der videoobserveret henholdsvis 20 og 21 børn, samt to pædagoger, en pædagogstuderende og en pædagogmedhjælper.
Metoderne interview (af pædagoger) og observationer (af pædagoger og børn) blev valgt, idet disse supplerede hinanden og tilsammen bidragede til at give et mere nuanceret indtryk af undersøgelsens temaer, end hvis metoderne havde stået alene.
Interviewene med pædagoger samt observationer af frokostmåltidet gav indsigt i
pædagogernes syn på mad og måltider, den pædagogiske praksis omkring frokostmåltidet, samt hvordan de oplevede deres rolle i forhold til frokostmåltidet. Yderligere ønskedes et indblik i evt. ressourcer og/eller barrierer, for at mad og måltider integreres på en meningsfuld måde, som støtter børnenes maddannelse.
Mens interviewene gav et indblik i fx de enkelte respondenters (pædagoger) faglige selvforståelse, gav observationer et billede af deres reelle adfærd, som var uafhængig af mundtlige beretninger.
Metoderne interview (af pædagoger) og observationer (af pædagoger og børn) blev valgt, idet disse supplerede hinanden og tilsammen bidragede til at give et mere nuanceret indtryk af undersøgelsens temaer, end hvis metoderne havde stået alene.
Interviewene med pædagoger samt observationer af frokostmåltidet gav indsigt i
pædagogernes syn på mad og måltider, den pædagogiske praksis omkring frokostmåltidet, samt hvordan de oplevede deres rolle i forhold til frokostmåltidet. Yderligere ønskedes et indblik i evt. ressourcer og/eller barrierer, for at mad og måltider integreres på en meningsfuld måde, som støtter børnenes maddannelse.
Mens interviewene gav et indblik i fx de enkelte respondenters (pædagoger) faglige selvforståelse, gav observationer et billede af deres reelle adfærd, som var uafhængig af mundtlige beretninger.
Originalsprog | Dansk |
---|---|
Titel | Protokol for observationer og interview i institutioner |
Antal sider | 11 |
Publikationsdato | 1 feb. 2010 |
Sider | 1-11 |
Status | Udgivet - 1 feb. 2010 |
Emneord
- protokol
- børnehave
- børn
- pædagoger
- observation
- interview
- måltid
- mad
Projekter
- 1 Afsluttet
-
PERISCOPE: Pilot European Regional Interventions for Smart Childhood Obesity Prevention in Early age
Sansolios, S., Thomsen, S. H., Mikkelsen, B. E., Strand, D., Mikkelsen, M. V., Skovbo Heuser, D., Sode Gregersen, A., Storm Slumstrup, C., Werther, M. N. & Pedersen, D.
01/05/2008 → 01/01/2010
Projekter: Projekt › Forskning