PROVOKING THE PLASTICITY OF DESCENDING MODULATION IN HEALTHY HUMANS: TEMPORAL AND COGNITIVE INFLUENCES ON CONDITIONED PAIN MODULATION (CPM)

Bidragets oversatte titel: Provokation af plasticiteten i den descenderende smertemodulering i raske mænd: Effekter af gentagelse og kognitive udfordringer på konditioneret smertemodulation

Publikation: Ph.d.-afhandling

404 Downloads (Pure)

Dette PhD-projekt, der består af tre studier, har undersøgt, hvordan gentagelser alene og i kombination med stress eller koncentration påvirker Conditioned Pain Modulation (CPM) i raske mænd.
Studie-I undersøgte, hvordan smertesensitivitet og CPM blev påvirket af at blive gentaget med korte mellemrum og havde til formål at give ny viden om, hvordan gentagne runder af smertefulde stimuli påvirker raske mænd. Studie-II undersøgte hvordan akut, social stress påvirker smertefulde stimulationer med og uden konditionering. Formålet var at belyse om stress har en direkte relation til CPM. Studie-III undersøgte, hvordan koncentration både med og uden gentagne, smertefulde stimulationer kan påvirke eksperimentelle smerter. Formålet var at belyse om koncentration og CPM kan supplere hinanden.
Resultaterne indikerer, at CPM er en reliabel og stabil model til at undersøge bottom-up smertemodulation. Her ud over viser resultaterne, at gentagne smertefulde stimulationer, uden konditionering, medfører ikke-lineære påvirkninger over tid. Projektet peger desuden på, at hverken social stress eller koncentration har signifikant indflydelse på CPM og at koncentration i sig selv kan have en smertelindrende effekt.
Bidragets oversatte titelProvokation af plasticiteten i den descenderende smertemodulering i raske mænd: Effekter af gentagelse og kognitive udfordringer på konditioneret smertemodulation
OriginalsprogEngelsk
Vejledere