Rækkevidden af retten til at indgive klage til tilsynsmyndigheden

Publikation: Bidrag til tidsskriftTidsskriftartikelForskningpeer review

Abstract

Prima facie består en disharmoni mellem omfanget af den registreredes ret til at indgive klage til en tilsynsmyndighed i medfør af Databeskyttelsesforordningen (herefter DBF) og Databeskyttelsesloven (herefter DBL) samt den modsvarende pligt indeholdt i DBF, hvorefter Datatilsynet skal behandle klager, som indgives af registrerede. Af den grund belyser artiklen rækkevidden af den registreredes klageadgang og den modsvarende pligt samt samspillet herimellem. Omfanget af den registreredes klageadgang holdes tilsvarende op mod Datatilsynets nuværende praksis, hvor tilsynet som hovedregel kræver forudgående dialog mellem den registrerede og den dataansvarlige og efterfølgende, at der fortsat består en konflikt, førend den registrerede tillades opstart af sin klagesag, dette i relation til, om den nuværende praksis hviler på et legitimt grundlag.
OriginalsprogDansk
ArtikelnummerET 2021.144
TidsskriftErhvervsjuridisk Tidsskrift
Vol/bind2021
Udgave nummer144
Sider (fra-til)144-162
Antal sider18
ISSN1901-3612
StatusUdgivet - 2021

Citationsformater