Realkompetence og erhvervsuddannelse for voksne

    Publikation: Bidrag til tidsskriftTidsskriftartikelForskningpeer review

    Abstract

    Realkompetencevurderinger (RKV) er i de senere årblevet indarbejdet i det danske system for uddannelseaf voksne. Realkompetencevurdering giver voksne
    uddannelsessøgende mulighed for at få merit for dele af nye uddannelsesforløb og bygger på anerkendelse af kompetencer, de har opnået gennem erhvervsarbejde. I artiklen diskuteres realkompetencevurdering i Erhvervsuddannelse for Voksne(euv) på grundlag af foreliggende viden og med
    inddragelse af Axel Honneths teori om anerkendelse samt af sociokulturel læringsteori. Realkompetencevurdering ses som et vigtigt tiltag, både for voksnes motivation til at påbegynde uddannelse og for anerkendelse af voksnes kompetencer i bredere forstand. Men det påpeges, at institutionaliseringen af realkompetencevurdering i den nye erhvervsuddannelse for voksne er sket på måder, som kan underminere det positive potentiale.
    OriginalsprogDansk
    TidsskriftCepra-Striben
    Udgave nummer21
    Sider (fra-til)50 - 57
    Antal sider8
    ISSN1903-8143
    DOI
    StatusUdgivet - 2016

    Emneord

    • Realkompetence
    • Erhvervsuddannelse
    • Voksenuddannelse

    Citationsformater