Abstract
Realkompetencevurderinger (RKV) er i de senere årblevet indarbejdet i det danske system for uddannelseaf voksne. Realkompetencevurdering giver voksne
uddannelsessøgende mulighed for at få merit for dele af nye uddannelsesforløb og bygger på anerkendelse af kompetencer, de har opnået gennem erhvervsarbejde. I artiklen diskuteres realkompetencevurdering i Erhvervsuddannelse for Voksne(euv) på grundlag af foreliggende viden og med
inddragelse af Axel Honneths teori om anerkendelse samt af sociokulturel læringsteori. Realkompetencevurdering ses som et vigtigt tiltag, både for voksnes motivation til at påbegynde uddannelse og for anerkendelse af voksnes kompetencer i bredere forstand. Men det påpeges, at institutionaliseringen af realkompetencevurdering i den nye erhvervsuddannelse for voksne er sket på måder, som kan underminere det positive potentiale.
uddannelsessøgende mulighed for at få merit for dele af nye uddannelsesforløb og bygger på anerkendelse af kompetencer, de har opnået gennem erhvervsarbejde. I artiklen diskuteres realkompetencevurdering i Erhvervsuddannelse for Voksne(euv) på grundlag af foreliggende viden og med
inddragelse af Axel Honneths teori om anerkendelse samt af sociokulturel læringsteori. Realkompetencevurdering ses som et vigtigt tiltag, både for voksnes motivation til at påbegynde uddannelse og for anerkendelse af voksnes kompetencer i bredere forstand. Men det påpeges, at institutionaliseringen af realkompetencevurdering i den nye erhvervsuddannelse for voksne er sket på måder, som kan underminere det positive potentiale.
Originalsprog | Dansk |
---|---|
Tidsskrift | Cepra-Striben |
Udgave nummer | 21 |
Sider (fra-til) | 50 - 57 |
Antal sider | 8 |
ISSN | 1903-8143 |
DOI | |
Status | Udgivet - 2016 |
Emneord
- Realkompetence
- Erhvervsuddannelse
- Voksenuddannelse