Refleksiv praksis

Forskning i forandring

Annette Bilfeldt (Redaktør), Jørgen Bloch-Poulsen (Redaktør), Tom Børsen (Redaktør), Marie Louise Gammelby (Redaktør), Karin Højbjerg (Redaktør), Alice Juel Jacobsen (Redaktør)

Publikation: Bog/antologi/afhandling/rapportAntologiForskningpeer review

12688 Downloads (Pure)

Resumé

Denne antologi retter sig mod studerende og forskerkolleger på universiteter og professionshøjskoler. Antologien er skrevet af undervisere og forskere tilknyttet kandidatuddannelsen i Læring og forandringsprocesser (LFP) på Aalborg Universitet i København og er det første bidrag til en ny serie om forskningspraksis. Forfattergruppens intention med denne antologi har været ved at fremlægge erfaringer fra egen forskning at kunne bidrage til inspiration, erfaringsudveksling og debat med såvel studerende som forskerkolleger om, hvordan forskning kan gribes an i praksis og om de indsigter og forståelser og/eller forandringer, som forskningen kan bidrage til.
Vi besluttede derfor i foråret 2011 at igangsætte et studie af emnet Refleksiv Praksis inden for forskning og undervisning. Denne antologi viderebringer de frembragte resultater.
De tre centrale temaer, som gennem processen har været omdrejningspunkt for forfattergruppens faglige diskussioner og som efterfølgende i forskellig grad drøftes mere udførligt i de forskellige kapitler, er:
1. Forskellige forsknings- og erkendelsesinteresser
2. Forskerpositioner – forskerroller
3. Forskning og forandring.
Det, der først og fremmest skaber sammenhængen i denne antologi, er vores fælles optagethed af spørgsmålet, hvordan vi forsker i praksis?: Hvad er det, vi har gang i, når vi forsker? Hvordan udfolder vi denne optagethed som forskningsmæssig refleksiv praksis?
OriginalsprogDansk
Udgivelses stedAalborg
ForlagAalborg Universitetsforlag
Vol/bind1
Udgave1
Antal sider135
ISBN (Elektronisk)9788771120707
StatusUdgivet - 2012
NavnSerie om Lærings-, forandrings- og organisationsudviklingsprocesser/Series in Transformational Studies
Nummer1
Vol/bind1
ISSN2245-7569

Citer dette

Bilfeldt, A., Bloch-Poulsen, J., Børsen, T., Gammelby, M. L., Højbjerg, K., & Juel Jacobsen, A. (red.) (2012). Refleksiv praksis: Forskning i forandring. (1 udg.) Aalborg : Aalborg Universitetsforlag. Serie om Lærings-, forandrings- og organisationsudviklingsprocesser/Series in Transformational Studies, Nr. 1, Bind. 1
Bilfeldt, Annette (Redaktør) ; Bloch-Poulsen, Jørgen (Redaktør) ; Børsen, Tom (Redaktør) ; Gammelby, Marie Louise (Redaktør) ; Højbjerg, Karin (Redaktør) ; Juel Jacobsen, Alice (Redaktør). / Refleksiv praksis : Forskning i forandring. 1 udg. Aalborg : Aalborg Universitetsforlag, 2012. 135 s. (Serie om Lærings-, forandrings- og organisationsudviklingsprocesser/Series in Transformational Studies; Nr. 1, Bind 1).
@book{22f7f2a030984a8eaf2598388b99f707,
title = "Refleksiv praksis: Forskning i forandring",
abstract = "Denne antologi retter sig mod studerende og forskerkolleger p{\aa} universiteter og professionsh{\o}jskoler. Antologien er skrevet af undervisere og forskere tilknyttet kandidatuddannelsen i L{\ae}ring og forandringsprocesser (LFP) p{\aa} Aalborg Universitet i K{\o}benhavn og er det f{\o}rste bidrag til en ny serie om forskningspraksis. Forfattergruppens intention med denne antologi har v{\ae}ret ved at freml{\ae}gge erfaringer fra egen forskning at kunne bidrage til inspiration, erfaringsudveksling og debat med s{\aa}vel studerende som forskerkolleger om, hvordan forskning kan gribes an i praksis og om de indsigter og forst{\aa}elser og/eller forandringer, som forskningen kan bidrage til.Vi besluttede derfor i for{\aa}ret 2011 at igangs{\ae}tte et studie af emnet Refleksiv Praksis inden for forskning og undervisning. Denne antologi viderebringer de frembragte resultater.De tre centrale temaer, som gennem processen har v{\ae}ret omdrejningspunkt for forfattergruppens faglige diskussioner og som efterf{\o}lgende i forskellig grad dr{\o}ftes mere udf{\o}rligt i de forskellige kapitler, er:1. Forskellige forsknings- og erkendelsesinteresser2. Forskerpositioner – forskerroller3. Forskning og forandring.Det, der f{\o}rst og fremmest skaber sammenh{\ae}ngen i denne antologi, er vores f{\ae}lles optagethed af sp{\o}rgsm{\aa}let, hvordan vi forsker i praksis?: Hvad er det, vi har gang i, n{\aa}r vi forsker? Hvordan udfolder vi denne optagethed som forskningsm{\ae}ssig refleksiv praksis?",
editor = "Annette Bilfeldt and J{\o}rgen Bloch-Poulsen and Tom B{\o}rsen and Gammelby, {Marie Louise} and Karin H{\o}jbjerg and {Juel Jacobsen}, Alice",
year = "2012",
language = "Dansk",
volume = "1",
publisher = "Aalborg Universitetsforlag",
edition = "1",

}

Bilfeldt, A, Bloch-Poulsen, J, Børsen, T, Gammelby, ML, Højbjerg, K & Juel Jacobsen, A (red) 2012, Refleksiv praksis: Forskning i forandring. Serie om Lærings-, forandrings- og organisationsudviklingsprocesser/Series in Transformational Studies, nr. 1, bind 1, bind 1, 1 udg, Aalborg Universitetsforlag, Aalborg .

Refleksiv praksis : Forskning i forandring. / Bilfeldt, Annette (Redaktør); Bloch-Poulsen, Jørgen (Redaktør); Børsen, Tom (Redaktør); Gammelby, Marie Louise (Redaktør); Højbjerg, Karin (Redaktør); Juel Jacobsen, Alice (Redaktør).

1 udg. Aalborg : Aalborg Universitetsforlag, 2012. 135 s. (Serie om Lærings-, forandrings- og organisationsudviklingsprocesser/Series in Transformational Studies; Nr. 1, Bind 1).

Publikation: Bog/antologi/afhandling/rapportAntologiForskningpeer review

TY - BOOK

T1 - Refleksiv praksis

T2 - Forskning i forandring

A2 - Bilfeldt, Annette

A2 - Bloch-Poulsen, Jørgen

A2 - Børsen, Tom

A2 - Gammelby, Marie Louise

A2 - Højbjerg, Karin

A2 - Juel Jacobsen, Alice

PY - 2012

Y1 - 2012

N2 - Denne antologi retter sig mod studerende og forskerkolleger på universiteter og professionshøjskoler. Antologien er skrevet af undervisere og forskere tilknyttet kandidatuddannelsen i Læring og forandringsprocesser (LFP) på Aalborg Universitet i København og er det første bidrag til en ny serie om forskningspraksis. Forfattergruppens intention med denne antologi har været ved at fremlægge erfaringer fra egen forskning at kunne bidrage til inspiration, erfaringsudveksling og debat med såvel studerende som forskerkolleger om, hvordan forskning kan gribes an i praksis og om de indsigter og forståelser og/eller forandringer, som forskningen kan bidrage til.Vi besluttede derfor i foråret 2011 at igangsætte et studie af emnet Refleksiv Praksis inden for forskning og undervisning. Denne antologi viderebringer de frembragte resultater.De tre centrale temaer, som gennem processen har været omdrejningspunkt for forfattergruppens faglige diskussioner og som efterfølgende i forskellig grad drøftes mere udførligt i de forskellige kapitler, er:1. Forskellige forsknings- og erkendelsesinteresser2. Forskerpositioner – forskerroller3. Forskning og forandring.Det, der først og fremmest skaber sammenhængen i denne antologi, er vores fælles optagethed af spørgsmålet, hvordan vi forsker i praksis?: Hvad er det, vi har gang i, når vi forsker? Hvordan udfolder vi denne optagethed som forskningsmæssig refleksiv praksis?

AB - Denne antologi retter sig mod studerende og forskerkolleger på universiteter og professionshøjskoler. Antologien er skrevet af undervisere og forskere tilknyttet kandidatuddannelsen i Læring og forandringsprocesser (LFP) på Aalborg Universitet i København og er det første bidrag til en ny serie om forskningspraksis. Forfattergruppens intention med denne antologi har været ved at fremlægge erfaringer fra egen forskning at kunne bidrage til inspiration, erfaringsudveksling og debat med såvel studerende som forskerkolleger om, hvordan forskning kan gribes an i praksis og om de indsigter og forståelser og/eller forandringer, som forskningen kan bidrage til.Vi besluttede derfor i foråret 2011 at igangsætte et studie af emnet Refleksiv Praksis inden for forskning og undervisning. Denne antologi viderebringer de frembragte resultater.De tre centrale temaer, som gennem processen har været omdrejningspunkt for forfattergruppens faglige diskussioner og som efterfølgende i forskellig grad drøftes mere udførligt i de forskellige kapitler, er:1. Forskellige forsknings- og erkendelsesinteresser2. Forskerpositioner – forskerroller3. Forskning og forandring.Det, der først og fremmest skaber sammenhængen i denne antologi, er vores fælles optagethed af spørgsmålet, hvordan vi forsker i praksis?: Hvad er det, vi har gang i, når vi forsker? Hvordan udfolder vi denne optagethed som forskningsmæssig refleksiv praksis?

M3 - Antologi

VL - 1

BT - Refleksiv praksis

PB - Aalborg Universitetsforlag

CY - Aalborg

ER -

Bilfeldt A, (ed.), Bloch-Poulsen J, (ed.), Børsen T, (ed.), Gammelby ML, (ed.), Højbjerg K, (ed.), Juel Jacobsen A, (ed.). Refleksiv praksis: Forskning i forandring. 1 udg. Aalborg : Aalborg Universitetsforlag, 2012. 135 s. (Serie om Lærings-, forandrings- og organisationsudviklingsprocesser/Series in Transformational Studies; Nr. 1, Bind 1).