Abstract
I dette kapitel undersøger vi, hvordan lederes identitet skabes i samspil med andre, og hvorledes den enkelte leders egen identitetsopfattelse ofte er præget af mere eller mindre dominerende diskurser om god ledelse, idet ledere i deres daglige ledelsespraksis løbende konstruerer en række forestillinger om, hvad det vil sige at være leder. Disse forestillinger er alle relationelt og kulturelt skabte og præger ofte ledere i deres daglige beslutningstagen og disponering i en sådan grad, at det får betydelige følgevirkninger for resten af organisationen og dens brugere/kunder og øvrige interessenter.
Originalsprog | Dansk |
---|---|
Titel | Relationelle perspektiver på ledelse |
Antal sider | 27 |
Udgivelsessted | København |
Forlag | Hans Reitzels Forlag |
Publikationsdato | 6 dec. 2014 |
Udgave | 1 |
Sider | 139-166 |
Kapitel | 5 |
ISBN (Trykt) | 978-87-412-5943-7 |
Status | Udgivet - 6 dec. 2014 |
Emneord
- ledelse
- relationel ledelse
- kommunikation
- identitet