Religionsdidaktik: Traditioner og tilgange

Mette Buchardt (Redaktør)

Publikation: Bog/antologi/afhandling/rapportAntologiForskningpeer review

Resumé

Religionsdidaktik gennemgår en række forskellige tilgange til og traditioner for religionsundervisning i grundskolen. Hvad er fx forskellen på at undervise i religion ud fra fortællinger, ud fra ”livs-spørgsmål” eller ud fra antropologisk feltarbejde? Hvilke videnskabelige inspirationer trækker forskellige former for religionsundervisning på, og hvordan pædagogiseres de?

Undervisningens indhold er præget af forskellige videnssyn, verdensbilleder og fagdidaktiske valg, der har konsekvenser for, hvad der kan læres. Forfatterne sætter fokus på konsekvenserne af at trække viden produceret ”uden for” skolen ind i pædagogisk praksis. Samtidig er antologien et bud på, hvordan man kan arbejde fagligt med fagets didaktik.

Religionsdidaktik henvender sig især til læreruddannelsens undervisningsfag kristendomskundskab/religion, men kan med fordel læses af alle, der beskæftiger sig fagligt med religion, didaktik og curriculumstudier.
OriginalsprogDansk
Udgivelses stedKøbenhavn
ForlagHans Reitzels Forlag
Udgave1
Antal sider263
ISBN (Trykt)978-87-412-6298-7
ISBN (Elektronisk)9788741265452
StatusUdgivet - 2016
NavnLærerbiblioteket

Bibliografisk note

Religionsdidaktik – Traditioner og tilgange er et originalt værk, der er sammensat af
nyskrevne kapitler og reviderede kapitler fra udgivelserne Religionsdidaktik, København: Gyldendal 2006, 2011.

Emneord

  • Religionsundervisning
  • Fagdidaktik
  • Almen didaktik
  • Rekontekstualisering
  • Religion
  • Folkeskolen

Citer dette

Buchardt, M. (red.) (2016). Religionsdidaktik: Traditioner og tilgange. (1 udg.) København: Hans Reitzels Forlag. Lærerbiblioteket
Buchardt, Mette (Redaktør). / Religionsdidaktik : Traditioner og tilgange. 1 udg. København : Hans Reitzels Forlag, 2016. 263 s. (Lærerbiblioteket).
@book{62d2ce1f2b93433b8d97ea13d9b50e1a,
title = "Religionsdidaktik: Traditioner og tilgange",
abstract = "Religionsdidaktik gennemg{\aa}r en r{\ae}kke forskellige tilgange til og traditioner for religionsundervisning i grundskolen. Hvad er fx forskellen p{\aa} at undervise i religion ud fra fort{\ae}llinger, ud fra ”livs-sp{\o}rgsm{\aa}l” eller ud fra antropologisk feltarbejde? Hvilke videnskabelige inspirationer tr{\ae}kker forskellige former for religionsundervisning p{\aa}, og hvordan p{\ae}dagogiseres de?Undervisningens indhold er pr{\ae}get af forskellige videnssyn, verdensbilleder og fagdidaktiske valg, der har konsekvenser for, hvad der kan l{\ae}res. Forfatterne s{\ae}tter fokus p{\aa} konsekvenserne af at tr{\ae}kke viden produceret ”uden for” skolen ind i p{\ae}dagogisk praksis. Samtidig er antologien et bud p{\aa}, hvordan man kan arbejde fagligt med fagets didaktik.Religionsdidaktik henvender sig is{\ae}r til l{\ae}reruddannelsens undervisningsfag kristendomskundskab/religion, men kan med fordel l{\ae}ses af alle, der besk{\ae}ftiger sig fagligt med religion, didaktik og curriculumstudier.",
keywords = "Religionsundervisning, Fagdidaktik, Almen didaktik, Rekontekstualisering, Religion, Folkeskolen",
editor = "Mette Buchardt",
note = "Religionsdidaktik – Traditioner og tilgange er et originalt v{\ae}rk, der er sammensat af nyskrevne kapitler og reviderede kapitler fra udgivelserne Religionsdidaktik, K{\o}benhavn: Gyldendal 2006, 2011.",
year = "2016",
language = "Dansk",
isbn = "978-87-412-6298-7",
series = "L{\ae}rerbiblioteket",
publisher = "Hans Reitzels Forlag",
address = "Danmark",
edition = "1",

}

Buchardt, M (red.) 2016, Religionsdidaktik: Traditioner og tilgange. Lærerbiblioteket, 1 udg, Hans Reitzels Forlag, København.

Religionsdidaktik : Traditioner og tilgange. / Buchardt, Mette (Redaktør).

1 udg. København : Hans Reitzels Forlag, 2016. 263 s. (Lærerbiblioteket).

Publikation: Bog/antologi/afhandling/rapportAntologiForskningpeer review

TY - BOOK

T1 - Religionsdidaktik

T2 - Traditioner og tilgange

A2 - Buchardt, Mette

N1 - Religionsdidaktik – Traditioner og tilgange er et originalt værk, der er sammensat af nyskrevne kapitler og reviderede kapitler fra udgivelserne Religionsdidaktik, København: Gyldendal 2006, 2011.

PY - 2016

Y1 - 2016

N2 - Religionsdidaktik gennemgår en række forskellige tilgange til og traditioner for religionsundervisning i grundskolen. Hvad er fx forskellen på at undervise i religion ud fra fortællinger, ud fra ”livs-spørgsmål” eller ud fra antropologisk feltarbejde? Hvilke videnskabelige inspirationer trækker forskellige former for religionsundervisning på, og hvordan pædagogiseres de?Undervisningens indhold er præget af forskellige videnssyn, verdensbilleder og fagdidaktiske valg, der har konsekvenser for, hvad der kan læres. Forfatterne sætter fokus på konsekvenserne af at trække viden produceret ”uden for” skolen ind i pædagogisk praksis. Samtidig er antologien et bud på, hvordan man kan arbejde fagligt med fagets didaktik.Religionsdidaktik henvender sig især til læreruddannelsens undervisningsfag kristendomskundskab/religion, men kan med fordel læses af alle, der beskæftiger sig fagligt med religion, didaktik og curriculumstudier.

AB - Religionsdidaktik gennemgår en række forskellige tilgange til og traditioner for religionsundervisning i grundskolen. Hvad er fx forskellen på at undervise i religion ud fra fortællinger, ud fra ”livs-spørgsmål” eller ud fra antropologisk feltarbejde? Hvilke videnskabelige inspirationer trækker forskellige former for religionsundervisning på, og hvordan pædagogiseres de?Undervisningens indhold er præget af forskellige videnssyn, verdensbilleder og fagdidaktiske valg, der har konsekvenser for, hvad der kan læres. Forfatterne sætter fokus på konsekvenserne af at trække viden produceret ”uden for” skolen ind i pædagogisk praksis. Samtidig er antologien et bud på, hvordan man kan arbejde fagligt med fagets didaktik.Religionsdidaktik henvender sig især til læreruddannelsens undervisningsfag kristendomskundskab/religion, men kan med fordel læses af alle, der beskæftiger sig fagligt med religion, didaktik og curriculumstudier.

KW - Religionsundervisning

KW - Fagdidaktik

KW - Almen didaktik

KW - Rekontekstualisering

KW - Religion

KW - Folkeskolen

UR - http://hansreitzel.dk/P%C3%A6dagogik/Religionsdidaktik-d--Traditioner-og-tilgange/9788741262987

M3 - Antologi

SN - 978-87-412-6298-7

T3 - Lærerbiblioteket

BT - Religionsdidaktik

PB - Hans Reitzels Forlag

CY - København

ER -

Buchardt M, (ed.). Religionsdidaktik: Traditioner og tilgange. 1 udg. København: Hans Reitzels Forlag, 2016. 263 s. (Lærerbiblioteket).