Responsiveness i danske turisme- og oplevelsesvirksomheder i en corona-tid: 14 vignetter I Tourist Stay Safe-projektet

Jens F. Jensen

Publikation: Bog/antologi/afhandling/rapportRapportForskningpeer review

25 Downloads (Pure)

Abstrakt

Denne rapport er udarbejdet af Peter Kvistgaaard og John Hird for Invio – Innovationsnetværk for oplevelseserhverv – under Uddannelses- og Forskningsministeriet, Styrelsen for Forskning og Innovation – i tæt samarbejde
med VisitNordsjælland og Dansk Kyst- og Naturturisme.

Kvistgaard og Hird har copyright på responsivenessmodellerne (figurerne 2, 3, 4, 5, 6 og 7) i præsentationen, men de kan gengives med tydelig anførelse af præsentationen og forfatterne.

Rapporten præsenterer for første gang en model, der viser danske turisme- og oplevelsesvirksomheders tilgang til forandringsrespons i coronasitutationen. Modellen er testet igennem de 14 vignetter, der præsenteres fra virkelige responssituationer fra virksomhederne.

Rapporten præsenterer også en tilpasset version af en innovationsmodel, der fungerer under normale omstændigheder, men som ikke tager ekstreme situationer som corona med i betragtning. Med enkle tilpasninger viser modellen sig at forklare den situation, som mange virksomheder i turisme- og oplevelsesindustrien har befundet sig ig.

Rapporten er en del af Tourist Stay Safe-projektet fra juni 2020 til september 2021. Projektet er en del af Kickstart-puljen. Projektet er finansieret af
Danmarks Erhvervsfremmebestyrelse og projektpartnerne. Projektpartnerne er
VisitNordsjælland (projektejer), Dansk Kyst- og Naturturisme og Invio Innovationsnetværk for oplevelseserhverv.

”Projektet tager afsæt i en corona-situation, som for alvor har påvirket og forandret
spillereglerne i turismeindustrien. Kunderne begynder at stille nye krav og prioriterer i højere grad et trygt rejsemål og gode hygiejneforhold ved valg af feriedestination. De nye efterspørgselsmønstre vil udfordre turismebranchen og der er behov for innovation og forandring, hvis virksomhederne fortsat skal være levedygtige i en post-Corona tid.” (Uddrag af projektansøgningen, juni 2020)
OriginalsprogDansk
UdgivelsesstedAalborg Universitet, INVIO
Antal sider44
Rekvirerende organisationINVIO - Innovationsnetværk for oplevelseserhverv
StatusUdgivet - dec. 2020

Bibliografisk note

Peter Kvistgaard, Ph.D., er ekstern lektor på Aalborg Universitet. Peter har bedrevet forskning og undervisning i turisme og oplevelsesøkonomi siden 1998.

John Hird er ekstern lektor på Aalborg Universitet. John har bedrevet forskning og undervisning i turisme, oplevelsesøkonomi og kommunikation siden 1993.

Emneord

  • turisme
  • corona
  • oplevelsesvirksomheder
  • innovation
  • Responsiveness
  • responsiveness-model

Citationsformater