Restriktiv spisning i narrativ belysning: En fænomenologisk undersøgelse af børns oplevelser af spisning ved diabetes eller overvægt.

Edith Mark

Publikation: Ph.d.-afhandling

Denne afhandling stiller spørgsmålet: Hvordan kan spisning og måltider for børn, der skal begrænse indtagelsen af mad, både være sundhedsfremmende og eksistentielt livsbefordrende?
Mennesker har til alle tider bekymret sig om, hvad de spiser. Mad er nødvendigt for at overleve, men maden er også et udtryk for livsglæde og eksistens. Spisning er således et komplekst fænomen, og når spiseadfærden af hensyn til sundheden underlægges restriktioner, sker det med risiko for, at måltidet indskrænkes til at være et spørgsmål om næringsstoffer. Bestræbelserne for at opnå kontrol over situationen indsnævrer perspektivet.
Flere og flere børn er ramt af diabetes, og overvægt er et voldsomt stigende problem. Det fremlagte forskningsarbejde baserer sig på børns erfaringer med at spise restriktivt (børn med type 1 diabetes og børn med overvægt). Disse børn bliver konstant mindet om hvad, hvornår og hvor meget, de spiser. De står i en særlig spiseudfordring, hvor de stræber efter at forblive sunde eller at opnå sundhed. Indsigt i restriktiv spisning er vigtig for, at barnet kan opnå et godt liv, og resultaterne af denne undersøgelse kan kvalificere indsatsen fra sundhedsvæsenet.
Med udgangspunkt i filosofisk tænkning funderer analysen sig på en fænomenologisk og hermeneutisk tilgang. Undersøgelsen bruger kvalitative forskningsmetoder.
Deltagerne i det beskrevne projekt var børn i alderen fra ni til tolv år; heraf seks børn med diabetes og seks børn med overvægt. Dataindsamlingen foregik dels ved individuelle interviews i barnets hjem, dels ved observation i to fortællegrupper, en gruppe for børn med diabetes og en gruppe for børn med overvægt. I grupperne fik børnene fortalt historien om Peter Plys og hans venner. Dette eventyr beskriver de forskellige figurers dannelsesproces og deres forhold til mad. Ved at fortælle sin egen historie gennem den litterære fortælling fik barnet mulighed for at konfigurere sin egen livshistorie med sigte på at styrke dets håb og livsmod. Ved hjælp af storylinemetoden fik børnene lejlighed til at udtrykke deres oplevelser og historier gennem tegning, modellering og andre kreative aktiviteter.
Brugen af kreative og narrative metoder har vist sig at være velegnet til indsamling af empiri med henblik på at opnå indsigt i barnets livsverden. Dette gælder i udpræget grad, hvor barnet er hæmmet i at tale om uhensigtsmæssig spiseadfærd. Den narrative tilgang har også vist, at børn i almindelighed kan opnå større sammenhæng og mod på livet ved at arbejde med fortællinger - egne såvel som andres.
Resultaterne demonstrerer tydelige forskelle mellem de to grupper. Børn med diabetes har en diagnose, de er stærkt knyttet til sygeplejersken/sundhedsvæsenet, og de føler sig uskyldigt ramt af en sygdom. Børnene opdager, at de har en god og interessant historie om deres sygdom. De børn, der også har en sammenhængende og en livsbekræftende historie ved siden af historien om sygdommen, formår at tage skæbnen op. De føler, at livet er godt, og madglæden er intakt.
Børn med overvægt har ikke en diagnose, de har ikke trygge relationer til sundhedspersonalet, og de oplever overvældende skam. De føler, deres overvægt er selvforskyldt, mens de ikke magter at ændre situationen. Børnene mener derfor, at de har en dårlig historie, som de ikke ønsker at dele med andre. De isolerer sig ofte og fortsætter i en ond cirkel af dårlige kostvaner. De børn, der har en stærk livshistorie som et alternativ til historien om overvægt, kan gennem den narrative metode få mere gavn af deres livshistorie og på den måde nyfigurere historien om overvægt. Barnet kan dermed øge livsmodet og komme ud af den onde cirkel af dårlig spisning.
Undersøgelsen peger på, hvordan sygeplejersker, lærere og pædagoger og andre, der arbejder i tætte relationer til børn, kan bruge en narrativ tilgang i et sundhedsfremmende perspektiv.
UdgivelsesstedAalborg, Danmark
Udgave1