Resultater fra en spørgeskemaundersøgelse om folkeskoleelevers opfattelse/oplevelse af de nationale test

Tobias Bøgeskov Eriksen, Andrej Christian Lindholst*, Søren Valgreen Knudsen

*Kontaktforfatter

Publikation: Working paper/PreprintWorking paperForskning

296 Downloads (Pure)

Abstract

I dette notat gengiver vi hovedresultater fra en spørgeskemaundersøgelse gennemført i foråret 2019 blandt 8. og 9. klasses folkeskoleelever i Aalborg Kommune omkring deres opfattelse/oplevelse af de national test. Spørgeskemaundersøgelsen indeholder svar fra i alt 888 folkeskoleelever på 19 strategisk udvalgte folkeskoler i Aalborg Kommune. Resultaterne viser blandt andet at meget store andele af folkeskoleeleverne har en overvejende negativ opfattelse af de nationale test og oplever at være kede af det efter at have modtaget testresultater. I tiden op til en national test er der også betydelige andele, som oplever at være nervøse. I en uddybende analyse finder vi at en mere negativ opfattelse af de nationale test hænger sammen med henholdsvist et lavere selvvurderet fagligt niveau, en større grad af mistrivsel og køn (piger i forhold til drenge).
OriginalsprogDansk
UdgivelsesstedInstitut for Politik og Samfund
UdgiverAalborg Universitet
Sider1-19
Antal sider19
DOI
StatusUdgivet - 31 maj 2020

Emneord

  • De nationale test
  • folkeskolen
  • spørgeskema
  • aalborg Kommune
  • mistrivsel
  • faglighed
  • køn
  • elever
  • børn

Citationsformater