Resultater fra Kortlægningsundersøgelse for 5 kommuner 2015 – Billund, Fredericia, Hedensted, Nordfyn og Svendborg: ”Uligheder og variationer – i dagtilbud”

Ole Henrik Hansen, Thomas Nordahl, Sigrid Øyen Nordahl, Line Skov Hansen, Ole Hansen

Publikation: Bog/antologi/afhandling/rapportRapportForskningpeer review

387 Downloads (Pure)

Resumé

Danske dagtilbud står overfor en række udfordringer, som forskernes analyser i denne forskningsrapport skildrer. Der er store forskelle og variationer i dagtil-buddenes kvalitet, - meget store endda, selv om den geografiske afstand er lille.
Forskerne antyder, at forskellene indenfor den enkelte kommune er omtrent fire gange så stor som den forskel, der ses mellem Danmark og Finland gennem PISA.
Det kan man også sige på en anden måde. Børn fra de institutioner, der befinder sig i bunden, ligger i gennemsnit omtrent to år efter i sprogudvikling set i forhold til børnene fra de institutioner, der ligger i top. Det er udfordringer, som alle må tage alvorligt og handle på.
OriginalsprogDansk
ForlagAalborg Universitetsforlag
UdgaveOpen Access
Antal sider131
ISBN (Elektronisk)978-87-7112-578-8
StatusUdgivet - 2016
NavnFULM: Forskningsinformeret udvikling af læringsmiljøer
ISSN2246-4395

Citer dette

Hansen, O. H., Nordahl, T., Øyen Nordahl, S., Hansen, L. S., & Hansen, O. (2016). Resultater fra Kortlægningsundersøgelse for 5 kommuner 2015 – Billund, Fredericia, Hedensted, Nordfyn og Svendborg: ”Uligheder og variationer – i dagtilbud” . (Open Access udg.) Aalborg Universitetsforlag. FULM: Forskningsinformeret udvikling af læringsmiljøer
Hansen, Ole Henrik ; Nordahl, Thomas ; Øyen Nordahl, Sigrid ; Hansen, Line Skov ; Hansen, Ole. / Resultater fra Kortlægningsundersøgelse for 5 kommuner 2015 – Billund, Fredericia, Hedensted, Nordfyn og Svendborg: ”Uligheder og variationer – i dagtilbud” . Open Access udg. Aalborg Universitetsforlag, 2016. 131 s. (FULM: Forskningsinformeret udvikling af læringsmiljøer).
@book{f04767d5d9e74bd5888e45374203fcc3,
title = "Resultater fra Kortl{\ae}gningsunders{\o}gelse for 5 kommuner 2015 – Billund, Fredericia, Hedensted, Nordfyn og Svendborg:: ”Uligheder og variationer – i dagtilbud”",
abstract = "Danske dagtilbud st{\aa}r overfor en r{\ae}kke udfordringer, som forskernes analyser i denne forskningsrapport skildrer. Der er store forskelle og variationer i dagtil-buddenes kvalitet, - meget store endda, selv om den geografiske afstand er lille.Forskerne antyder, at forskellene indenfor den enkelte kommune er omtrent fire gange s{\aa} stor som den forskel, der ses mellem Danmark og Finland gennem PISA.Det kan man ogs{\aa} sige p{\aa} en anden m{\aa}de. B{\o}rn fra de institutioner, der befinder sig i bunden, ligger i gennemsnit omtrent to {\aa}r efter i sprogudvikling set i forhold til b{\o}rnene fra de institutioner, der ligger i top. Det er udfordringer, som alle m{\aa} tage alvorligt og handle p{\aa}.",
author = "Hansen, {Ole Henrik} and Thomas Nordahl and {{\O}yen Nordahl}, Sigrid and Hansen, {Line Skov} and Ole Hansen",
year = "2016",
language = "Dansk",
series = "FULM: Forskningsinformeret udvikling af l{\ae}ringsmilj{\o}er",
publisher = "Aalborg Universitetsforlag",
edition = "Open Access",

}

Hansen, OH, Nordahl, T, Øyen Nordahl, S, Hansen, LS & Hansen, O 2016, Resultater fra Kortlægningsundersøgelse for 5 kommuner 2015 – Billund, Fredericia, Hedensted, Nordfyn og Svendborg: ”Uligheder og variationer – i dagtilbud” . FULM: Forskningsinformeret udvikling af læringsmiljøer, Open Access udg, Aalborg Universitetsforlag.

Resultater fra Kortlægningsundersøgelse for 5 kommuner 2015 – Billund, Fredericia, Hedensted, Nordfyn og Svendborg: ”Uligheder og variationer – i dagtilbud” . / Hansen, Ole Henrik; Nordahl, Thomas; Øyen Nordahl, Sigrid; Hansen, Line Skov; Hansen, Ole.

Open Access udg. Aalborg Universitetsforlag, 2016. 131 s. (FULM: Forskningsinformeret udvikling af læringsmiljøer).

Publikation: Bog/antologi/afhandling/rapportRapportForskningpeer review

TY - RPRT

T1 - Resultater fra Kortlægningsundersøgelse for 5 kommuner 2015 – Billund, Fredericia, Hedensted, Nordfyn og Svendborg:

T2 - ”Uligheder og variationer – i dagtilbud”

AU - Hansen, Ole Henrik

AU - Nordahl, Thomas

AU - Øyen Nordahl, Sigrid

AU - Hansen, Line Skov

AU - Hansen, Ole

PY - 2016

Y1 - 2016

N2 - Danske dagtilbud står overfor en række udfordringer, som forskernes analyser i denne forskningsrapport skildrer. Der er store forskelle og variationer i dagtil-buddenes kvalitet, - meget store endda, selv om den geografiske afstand er lille.Forskerne antyder, at forskellene indenfor den enkelte kommune er omtrent fire gange så stor som den forskel, der ses mellem Danmark og Finland gennem PISA.Det kan man også sige på en anden måde. Børn fra de institutioner, der befinder sig i bunden, ligger i gennemsnit omtrent to år efter i sprogudvikling set i forhold til børnene fra de institutioner, der ligger i top. Det er udfordringer, som alle må tage alvorligt og handle på.

AB - Danske dagtilbud står overfor en række udfordringer, som forskernes analyser i denne forskningsrapport skildrer. Der er store forskelle og variationer i dagtil-buddenes kvalitet, - meget store endda, selv om den geografiske afstand er lille.Forskerne antyder, at forskellene indenfor den enkelte kommune er omtrent fire gange så stor som den forskel, der ses mellem Danmark og Finland gennem PISA.Det kan man også sige på en anden måde. Børn fra de institutioner, der befinder sig i bunden, ligger i gennemsnit omtrent to år efter i sprogudvikling set i forhold til børnene fra de institutioner, der ligger i top. Det er udfordringer, som alle må tage alvorligt og handle på.

M3 - Rapport

T3 - FULM: Forskningsinformeret udvikling af læringsmiljøer

BT - Resultater fra Kortlægningsundersøgelse for 5 kommuner 2015 – Billund, Fredericia, Hedensted, Nordfyn og Svendborg:

PB - Aalborg Universitetsforlag

ER -

Hansen OH, Nordahl T, Øyen Nordahl S, Hansen LS, Hansen O. Resultater fra Kortlægningsundersøgelse for 5 kommuner 2015 – Billund, Fredericia, Hedensted, Nordfyn og Svendborg: ”Uligheder og variationer – i dagtilbud” . Open Access udg. Aalborg Universitetsforlag, 2016. 131 s. (FULM: Forskningsinformeret udvikling af læringsmiljøer).