Resultatrapportering og -analyse i komplekse markeds- og fremstillingsmiljøer

Poul Israelsen, James M. Reeve

    Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapport/konference proceedingBidrag til bog/antologiFormidling

    Abstract

    Arbejdet demonstrerer nødvendigheden af og muligheden for multiple profitabilitetsanalyser i virksomheder, der er karakteriseret ved komplekse strukturer i produktion og salg, når man betjener sig af moderne integrerede IT-systemer. Det multiple skal her forstås som: (i) multiple dimensioner, dvs. produkter, kunder, distributionskanaler m.v., (ii) multiple niveauer, det vil eksempelvis i kundedimensionen sige “line items”, ordre, kunde, kundegruppe, etc. og (iii) multiple principper for henføring af omkostninger dvs. inddragelse af omkostninger med varierende grad af reversibilitet. Artiklen indeholder et større numerisk eksempel.
    OriginalsprogDansk
    TitelHåndbog i Økonomistyring
    RedaktørerJan Mouritsen
    ForlagRevifora
    Publikationsdato2004
    Sider181-206
    Kapitel7
    ISBN (Trykt)87-87101-42-4
    StatusUdgivet - 2004

    Citationsformater