Review-artikel: Mediernes økonomidækning har konsekvenser – men hvilke?

Publikation: Working paperForskningpeer review

49 Downloads (Pure)

Resumé

Mediernes økonomidækning har ofte en bias, og det kan have økonomiske og politiske konsekvenser. I forskningen påvises bias ud fra tre dimensioner: konjunkturdækningen, økonomiske paradigmer og interesser. En skæv dækning kan flytte forbrugerforventninger i en negativ retning, ændre den politiske dagsorden, flytte stemmer, bidrage til skift i elitens tankesæt eller omvendt netop opretholde status quo. En mindre del af forskningen peger på, at mediernes dækning af økonomien reelt ingen betydning har. Der mangler forskning i økonomidækningens betydning for mediebrugeren, realøkonomien og økonomisk politikskifte. Den journalistisk udfordring er at undgå at tale økonomien op eller ned, samtidig med at den dominerende økonomiforståelse altid bør kunne udfordres.
OriginalsprogDansk
Sider1-14
Antal sider14
StatusIkke-udgivet - 13 jul. 2016

Bibliografisk note

Der er tale om et paper, der har været submittet til Journalistica, hvor det fik change and resubmit. Der blev især stillet spørgsmålstegn ved, hvorvidt reviewet var omfattende nok. Og begrundelse for reviewet var heller ikke klart. I den forstand er der tale om 'peer review', men der er ikke sket ændringer som følge heraf. Papiret er alligevel udgivet her, fordi der også ifølge reviewere er valide pointer.

Citer dette

@techreport{07601ec0f9fe42a885a946c4fc1a8be1,
title = "Review-artikel: Mediernes {\o}konomid{\ae}kning har konsekvenser – men hvilke?",
abstract = "Mediernes {\o}konomid{\ae}kning har ofte en bias, og det kan have {\o}konomiske og politiske konsekvenser. I forskningen p{\aa}vises bias ud fra tre dimensioner: konjunkturd{\ae}kningen, {\o}konomiske paradigmer og interesser. En sk{\ae}v d{\ae}kning kan flytte forbrugerforventninger i en negativ retning, {\ae}ndre den politiske dagsorden, flytte stemmer, bidrage til skift i elitens tankes{\ae}t eller omvendt netop opretholde status quo. En mindre del af forskningen peger p{\aa}, at mediernes d{\ae}kning af {\o}konomien reelt ingen betydning har. Der mangler forskning i {\o}konomid{\ae}kningens betydning for mediebrugeren, real{\o}konomien og {\o}konomisk politikskifte. Den journalistisk udfordring er at undg{\aa} at tale {\o}konomien op eller ned, samtidig med at den dominerende {\o}konomiforst{\aa}else altid b{\o}r kunne udfordres.",
author = "Madsen, {Poul Th{\o}is}",
note = "Der er tale om et paper, der har v{\ae}ret submittet til Journalistica, hvor det fik change and resubmit. Der blev is{\ae}r stillet sp{\o}rgsm{\aa}lstegn ved, hvorvidt reviewet var omfattende nok. Og begrundelse for reviewet var heller ikke klart. I den forstand er der tale om 'peer review', men der er ikke sket {\ae}ndringer som f{\o}lge heraf. Papiret er alligevel udgivet her, fordi der ogs{\aa} if{\o}lge reviewere er valide pointer.",
year = "2016",
month = "7",
day = "13",
language = "Dansk",
pages = "1--14",
type = "WorkingPaper",

}

Review-artikel: Mediernes økonomidækning har konsekvenser – men hvilke? / Madsen, Poul Thøis.

2016. s. 1-14.

Publikation: Working paperForskningpeer review

TY - UNPB

T1 - Review-artikel: Mediernes økonomidækning har konsekvenser – men hvilke?

AU - Madsen, Poul Thøis

N1 - Der er tale om et paper, der har været submittet til Journalistica, hvor det fik change and resubmit. Der blev især stillet spørgsmålstegn ved, hvorvidt reviewet var omfattende nok. Og begrundelse for reviewet var heller ikke klart. I den forstand er der tale om 'peer review', men der er ikke sket ændringer som følge heraf. Papiret er alligevel udgivet her, fordi der også ifølge reviewere er valide pointer.

PY - 2016/7/13

Y1 - 2016/7/13

N2 - Mediernes økonomidækning har ofte en bias, og det kan have økonomiske og politiske konsekvenser. I forskningen påvises bias ud fra tre dimensioner: konjunkturdækningen, økonomiske paradigmer og interesser. En skæv dækning kan flytte forbrugerforventninger i en negativ retning, ændre den politiske dagsorden, flytte stemmer, bidrage til skift i elitens tankesæt eller omvendt netop opretholde status quo. En mindre del af forskningen peger på, at mediernes dækning af økonomien reelt ingen betydning har. Der mangler forskning i økonomidækningens betydning for mediebrugeren, realøkonomien og økonomisk politikskifte. Den journalistisk udfordring er at undgå at tale økonomien op eller ned, samtidig med at den dominerende økonomiforståelse altid bør kunne udfordres.

AB - Mediernes økonomidækning har ofte en bias, og det kan have økonomiske og politiske konsekvenser. I forskningen påvises bias ud fra tre dimensioner: konjunkturdækningen, økonomiske paradigmer og interesser. En skæv dækning kan flytte forbrugerforventninger i en negativ retning, ændre den politiske dagsorden, flytte stemmer, bidrage til skift i elitens tankesæt eller omvendt netop opretholde status quo. En mindre del af forskningen peger på, at mediernes dækning af økonomien reelt ingen betydning har. Der mangler forskning i økonomidækningens betydning for mediebrugeren, realøkonomien og økonomisk politikskifte. Den journalistisk udfordring er at undgå at tale økonomien op eller ned, samtidig med at den dominerende økonomiforståelse altid bør kunne udfordres.

M3 - Working paper

SP - 1

EP - 14

BT - Review-artikel: Mediernes økonomidækning har konsekvenser – men hvilke?

ER -