Projekter pr. år
Abstract
Mediernes økonomidækning har ofte en bias, og det kan have økonomiske og politiske konsekvenser. I forskningen påvises bias ud fra tre dimensioner: konjunkturdækningen, økonomiske paradigmer og interesser. En skæv dækning kan flytte forbrugerforventninger i en negativ retning, ændre den politiske dagsorden, flytte stemmer, bidrage til skift i elitens tankesæt eller omvendt netop opretholde status quo. En mindre del af forskningen peger på, at mediernes dækning af økonomien reelt ingen betydning har. Der mangler forskning i økonomidækningens betydning for mediebrugeren, realøkonomien og økonomisk politikskifte. Den journalistisk udfordring er at undgå at tale økonomien op eller ned, samtidig med at den dominerende økonomiforståelse altid bør kunne udfordres.
Originalsprog | Dansk |
---|---|
Sider | 1-14 |
Antal sider | 14 |
Status | Ikke-udgivet - 13 jul. 2016 |
Bibliografisk note
Der er tale om et paper, der har været submittet til Journalistica, hvor det fik change and resubmit. Der blev især stillet spørgsmålstegn ved, hvorvidt reviewet var omfattende nok. Og begrundelse for reviewet var heller ikke klart. I den forstand er der tale om 'peer review', men der er ikke sket ændringer som følge heraf. Papiret er alligevel udgivet her, fordi der også ifølge reviewere er valide pointer.Projekter
- 1 Igangværende
-
Samspillet mellem medier og samfundsøkonomi
Madsen, P. T. (PI (principal investigator))
04/01/2016 → …
Projekter: Projekt › Forskning