Rum for fællesskab: Rum og socialitet i et antropologisk perspektiv

Maja Hojer Bruun

    Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapport/konference proceedingBidrag til bog/antologiForskningpeer review

    Abstract

    Kapitlet udvikler begrebet fællesrum ud fra en radikal praksisteoretisk forståelse af rum, hvor rum udgøres af menneskers sociale, materielle og værdiladede praksisser. Forfatteren undersøger såkaldte „fællesrum“ – rum, der ikke nødvendigvis på forhånd er designet til fællesskab, men opstår gennem fællesskabsproducerende praksisser. Forståelsen af rum er dermed bundet op på praksisser. Fællesrum eksempliiceres gennem empiriske studier af arbejdsdage i danske andelsboligforeninger. Her bliver det tydeligt i analyserne, hvordan fællesskabet og det fælles arbejde i foreningen skaber fællesrum, og at der til fællesskab og fællesrum knytter sig nogle bestemte normative værdier og forventninger, der involverer bestemte måder at være sammen på. De værdimæssige sider af fællesskab og fællesrum indhentes analytisk gennem begrebet om „kapacitet“, der integrerer handling, rum, tid og værdi. Fællesrum bliver således i kapitlet til rum, der breder sig ud fra bestemte fællesskabsproducerende aktiviteter med en forventning om, at folk deltager i dem, husker dem og derigennem genskaber fællesrummene over tid.
    OriginalsprogDansk
    TitelMaterialitet og læring
    RedaktørerMarie Martinussen, Kristian Larsen
    Antal sider23
    ForlagHans Reitzels Forlag
    Publikationsdato2018
    Udgave1
    Sider123-145
    Kapitel5
    ISBN (Trykt)9788741270418
    ISBN (Elektronisk)9788741272061
    StatusUdgivet - 2018

    Citationsformater