Søkort og kunsten at navigere: om standarder og afvikling af sygeplejefaglighed

Publikation: Bidrag til tidsskriftTidsskriftartikelForskningpeer review

Abstrakt

Artiklen analyserer læringssynet i professionsbacheloruddannelsen i sygepleje og Den Danske Kvalitetsmodel (DDKM). Analysen foretages med udgangspunkt i Den danske kvalifikationsramme og herefter ud fra Dreyfus & Dreyfus’ læringsteori samt Aristoteles’ videnskategorier. Artiklen sætter spørgsmålstegn ved, om intentionerne i uddannelsen faktisk har mulighed for at folde sig ud i en praktisk virkelighed, hvor DDKM sætter dagsordenen, og det konkluderes, at læringsmålene i sygeplejuddannelsen risikerer at blive begrænset af læringsforståelsen i DDKM.
OriginalsprogDansk
TidsskriftUddannelsesnyt FS8
Vol/bind22
Udgave nummer2
Sider (fra-til)2-8
Antal sider7
ISSN1602-0162
StatusUdgivet - jun. 2011

Emneord

  • profession
  • standarder
  • kløgt
  • faglighed
  • læring

Citationsformater