TY - JOUR
T1 - Samarbejde mellem forskning og SOSU-uddannelsespraksis
AU - Nyhus Rohwedder, Anne-Birgitte
AU - Thomassen, Anja Overgaard
PY - 2022/3
Y1 - 2022/3
N2 - Denne artikel undersøger forestillinger og forståelser af samarbejdet mellem forskning og sosu-uddannelsespraksis. Afsættet for artiklens interesse, er et aktuelt voksende fokus på forskning på social- og sundhedsskolerne. Artiklen er baseret på empirisk data fra interview med uddannelses-direktørerne fra to social- og sundhedsskoler der gennem flere år har været engageret i forskningssamarbejde. I artiklen diskuteres en række empiriske temaer og modellen ”Den tredje kontekst” introduce-res som en hjælpsom ramme til at forstå, hvorledes forholdet mellem forskning og sosu- uddannelsespraksis kan udvikles. Artiklens argument er, at forskningssamarbejde kan betragtes som etableringen af en fælles tredje kontekst, der over tid udvikles og styrkes gennem fælles vidensgenererende aktiviteter.
AB - Denne artikel undersøger forestillinger og forståelser af samarbejdet mellem forskning og sosu-uddannelsespraksis. Afsættet for artiklens interesse, er et aktuelt voksende fokus på forskning på social- og sundhedsskolerne. Artiklen er baseret på empirisk data fra interview med uddannelses-direktørerne fra to social- og sundhedsskoler der gennem flere år har været engageret i forskningssamarbejde. I artiklen diskuteres en række empiriske temaer og modellen ”Den tredje kontekst” introduce-res som en hjælpsom ramme til at forstå, hvorledes forholdet mellem forskning og sosu- uddannelsespraksis kan udvikles. Artiklens argument er, at forskningssamarbejde kan betragtes som etableringen af en fælles tredje kontekst, der over tid udvikles og styrkes gennem fælles vidensgenererende aktiviteter.
UR - https://dpf.dk/produkt/kognition-paedagogik-aargang-2022/
M3 - Tidsskriftartikel
SN - 0906-6225
JO - Kognition & Paedagogik
JF - Kognition & Paedagogik
IS - 123
M1 - 1
ER -