Kirsten Sophie Hasberg, Jørgen Birk Mortensen (Hovedvejleder)

Publikation: Bog/antologi/afhandling/rapportRapportForskning

64 Downloads (Pure)

Ingeniørforeningen og regeringen har omtrent samtidig formuleret deres visioner på energiområdet. Den samfundsøkonomiske konsekvensvurdering er foretaget begge steder, men med vidt forskellige resultater. Derfor er opgavens problemformulering:Hvorvidt er der i regeringens og i Ingeniørforeningens energiplaner gennemført samfundsøkonomiske analyser af udbygningen med vedvarende energi? I hvor højgrad er de i overensstemmelse med de gældende ministerielle vejledninger på området?

Årsagen til, at der er væsentlig forskel på de to planers økonomiske resultater er, at det er to forskellige problemformuleringer, der er blevet besvaret: Problemformuleringen bag Ingeniørforeningens energiplan kunne lyde: Hvis den foreslåede udvikling af energisektoren gennemføres, og man kan designe en offentlig regulering uden omkostninger (altså uden forvridningstab) til finansieringen, så kan man opnå en ”samfundsøkonomisk gevinst” på 15 mia. kr. i 2030.

Problemformuleringen bag regeringens energiplan kunne lyde: Hvis vi gennemfører stigning i vedvarende energi uden ny offentlig regulering og uden at medregne de klimamæssige fordele ved at forøge andelen af vedvarende energi, så koster vedvarende energi meget pga. skatteforvridningstabet.
Bidragets oversatte titelSocioeconomic analyses of the energy plans of the Danish Government and of the Danish Engineers' Association
StatusUdgivet - 29 maj 2007

Fingeraftryk

Dyk ned i forskningsemnerne om 'Samfundsøkonomiske analyser bag regeringens og Ingeniørforeningens energiplaner: Øvelse i Miljø- og Ressourceøkonomi, Økonomisk Institut'. Sammen danner de et unikt fingeraftryk.