Samfundslederskab i det 21. århundrede

Publikation: Bidrag til tidsskriftTidsskriftartikelForskningpeer review

Abstrakt

Denne særudgave af Samfundslederskab i Skandinavien sætter fokus på nye ledelsesformer, innovations- og organiseringsmodeller, som er tilknyttet begrebet samfundslederskab. Anvendelsen af begrebet samfundslederskab fremfor blot at benytte begrebet lederskab indebærer en interessant udvidelse af, hvad ledelse og organisering er i det 21. århundrede. Samfundslederskab betyder, at ledelse ikke længere er ledelse af konkret afgrænsede enheder med et tilsvarende velafgrænsetansvar. Samfundslederskab indebærer et bredere udsyn og en bredere horisont, end det, som var indeholdt i tidligere ledelsesteorier og modeller. Milton Friedman (Friedman, 1970) udtalte i en kendt artikel fra 1970, at en virksomheds sociale ansvar er at øge dens profit. I bund og grund har dette neoklassiske syn på en virksomheds ansvar fået en ”blødere” relancering med opfindelsen af den strategiske tilgang til socialt ansvar, som er kendt som ”Shared Value” (Porter & Kramer, 2011).Her ses samfundsmæssige problemer som strategiske muligheder. Det kan være problemstillinger omkring miljø, bæredygtighed og sociale problemstillinger som integrations- eller handicapområdet. Den samarbejdsmodel, som er udtrykt i shared value, er imidlertid betinget af én ting, hvilket igen er virksomhedens indtjening.
OriginalsprogDansk
TidsskriftSamfundslederskab i Skandinavien
Vol/bind35
Udgave nummer3
Sider (fra-til)143-146
Antal sider4
ISSN0900-8322
DOI
StatusUdgivet - 20 maj 2020

Citationsformater