Sammenligning af disdrometerobservationer og Spildevandskomiteens regnmålersystem

Publikation: Bog/antologi/afhandling/rapportRapportForskning

234 Downloads (Pure)

Formålet med dette notat er at afklare, hvor gode sammenlignelige nedbørsobservationer målt med disdrometer og SVK vippekars-regnmålere kan forventes at være. De to typer af nedbørsmålere anvender signifikant forskelligt måleprincip, hvorfor forskelle kan forventes mellem de to typer af observationer.

Data anvendt i analysen stammer fra to lokaliteter i Danmark; Frejlev ved Aalborg og Vejle renseanlæg. Fælles for disse lokaliteter er, at der her er placeret et OTT Parsivel laser disdrometer (Löffler-Mang og Joss (2000), OTT Messtechnik (2009)) i umiddelbar nærhed af en SVK RIMCO vippekar regnmåler (SVK, 1999).
Sammenligningen er foretaget for hele år 2015 i Frejlev. Men da disdrometeret i Vejle først blev installeret i starten af februar 2015, er januar måned ikke medtaget for denne lokalitet.
UdgivelsesstedAalborg
ForlagAalborg Universitet, Institut for Byggeri og Anlæg