Samspil mellem personaleplanlægning og arbejdsværdiorientering: Et kvalitativt casestudie om rekruttering og fastholdelse af sygeplejersker

Gitte Dalgaard Hansen

Publikation: Ph.d.-afhandling

2659 Downloads (Pure)

Afhandlingen er en analyse af, hvordan samspillet mellem personaleplanlægning og arbejdsværdiorientering hænger sammen, når værdibaseret ledelse anvendes som ledelsesform. Til at studere dette samspil anvendes sygeplejersker som case. I afhandlingen er der interviewet fire sygeplejerskegrupper henholdsvis sygeplejerskeledere, ansatte sygeplejersker, nydimitterede sygeplejersker og sygeplejestuderende. Metoden består af individuelle, kvalitative, semistrukturerede forskningsinterviews med de fire sygeplejerskegrupper samt et dokumentstudie. Jeg har i afhandlingen arbejdet ud fra den overordnede tese, at ledere med større succes kan rekruttere og fastholde medarbejdere, hvis medarbejdernes arbejdsværdiorientering samspiller med personaleplanlægningen.
OriginalsprogDansk
Udgiver