Victor Vadmand Jensen, Rikke Hagensby Jensen*, Kristina Laursen, Maria Kjærup

*Kontaktforfatter

Publikation: Bog/antologi/afhandling/rapportRapportForskning

102 Downloads (Pure)

Projektet “Sektorkobling via Energifællesskaber” undersøger, hvordan digital teknologi kan supportere lokale energifællesskaber, der gerne vil indgå som samlepunkt for forskellige energi og forsyningssektorer (el, varme, og vand). Problemejerne for projektet er Energifællesskab Avedøre (EFA), der er Danmarks første borgerdrevet energifællesskab [8]. Da borgerne er vigtige aktører i energifællesskaber, er det derfor relevant at sætte menneskelige værdier i centrum for at forstå, hvordan supporterende digitale teknologier kan udformes med mulige etiske udfordringer for øje.

I dette forskningsnotat afrapporterer vi på et brugerstudie udført af medarbejdere fra forskningsgruppen Human-Centered Computing på Institut for Datalogi, Aalborg Universitet. Som en del af dette studie, har vi benyttet Værdi-Sensitivt Design (VSD) [10] til at kortlægge socio-tekniske [16, 37] værdier, der på spil for medlemmer og aktører i EnergiFælleskab Avedøre. Vi mener, at identifikationen af disse værdier kan spille en vigtig rolle i at forstå, hvilke socio-tekniske værdier der udspiller sig – og eventuelt er i konflikt – i dette nyoprettet energifællesskab. Desuden bidrager denne viden med at forstå hvordan værdier kan supporteres gennem udvikling af digitale teknologier. Som en del af dette arbejde har vi udført en analyse af værdier identificeret i litteraturen omkring bæredygtig omstilling og digitale platforme. Dernæst har vi gennem en tematisk analyse [4] af interviews med forskellige aktører i EFA, undersøgt forventningerne til EFA, og hvordan disse forventninger kobler sig på forskellige værdier. Dette arbejde har resulteret i et dybdegående indblik i, hvilke værdier er vigtige at holde for øje, når der skal udformes nye digitale energi-platforme til sektorkobling via energifællesskaber. Baseret på denne analyse har vi gennem samarbejde med FlexShape udviklet en informationsskærm til opsætning på Hvidovre Gymnasium, som håndterer udvalgte værdier. Vi rapporterer udvalgt på denne informationsskærm fra et VSD-perspektiv.

Vi mener, at værdierne præsenteret i denne rapport, er vigtige af flere grunde. Idet værdier implicit bliver indskrevet i teknologier [34], så kan designere og udviklere også implicit promovere uønskede værdier og forhindre ønskede værdier. Værdierne beskrevet i denne rapport kan fungere som ”ledesten”, som kan holdes for øje i fremtidig design og udvikling. Med de mange interesser i et energifællesskab, så er det også fordelagtigt at have disse værdier ved hånden. Med disse, så kan der foretages bevidste afvejninger af værdier, både i teknisk udvikling såvel som social organisering [16, 37]. Arbejdet beskrevet i denne rapport er blevet finansieret af Den Europæiske Regionale Udviklingsfond: RFD-16-0024. Vi takker alle informanterne for deres deltagelse og interessante perspektiver, såvel som FlexShape1, EBO Consult2 og Hvidovre Gymnasium & HF3 for samarbejdet om design og udvikling. Dele af arbejdet er blevet forskningspeer-reviewet med udgivelse i 2023 [24]
ForlagAalborg Universitet
Antal sider44
Rekvirerende organisationDen Europæiske Fond for Regionaludvikling
StatusUdgivet - 2023
BegivenhedEnergifællesskaber – Værdi & virkelighed - BLOXHUB – Frederiksholms Kanal 30, 1220 København K, Danmark / Fæstningens Materialgård A6 Lokale: Los Angeles, København K, Danmark
Varighed: 21 mar. 202321 mar. 2023

SeminarEnergifællesskaber – Værdi & virkelighed
LokationBLOXHUB – Frederiksholms Kanal 30, 1220 København K, Danmark / Fæstningens Materialgård A6 Lokale: Los Angeles
Land/OmrådeDanmark
ByKøbenhavn K
Periode21/03/202321/03/2023
Internetadresse

Emneord

• Energy Communities
  • Value-sensitive design
  • Co-Design
  • Energy Systems
  • Digital energy
  • energy justice

Fingeraftryk

Dyk ned i forskningsemnerne om 'Sektorkobling via Energifællesskaber: Værdi-Sensitivt Design i Energifællesskab Avedøre (Forskningsnotat)'. Sammen danner de et unikt fingeraftryk.