TY - RPRT
T1 - Selvforvaltede læringsrum i pædagogisk praksis
T2 - Analyser af dilemmaer og didaktiske udfordringer ved selvforvaltede læringsrum på professionsrettede uddannelser i Danmark
AU - Larsen, Verner
AU - Rasmussen, Annette
AU - Sørensen, Helle Bækkelund
PY - 2018
Y1 - 2018
N2 - Rapporten er et resultat af et nyligt afsluttet forskningsprojekt om studieaktivitetsmodellen med fokus på selvforvaltede læringsrum i problembaserede pædagogikker, dvs. særligt aktiviteter i kvadrant 2, 3 og 4. I et uddannelsessociologisk perspektiv fremstilles, hvordan de strukturelle mekanismer bag selvforvaltning virker og udmønter sig i forskellige dilemmaer. En central pointe er, at dilemmaerne udgør en vigtig del af selvforvaltningspotentialet, hvorfor de ikke skal elimineres, men balanceres. Opnås dette styrkes motivation og studieengagement.
AB - Rapporten er et resultat af et nyligt afsluttet forskningsprojekt om studieaktivitetsmodellen med fokus på selvforvaltede læringsrum i problembaserede pædagogikker, dvs. særligt aktiviteter i kvadrant 2, 3 og 4. I et uddannelsessociologisk perspektiv fremstilles, hvordan de strukturelle mekanismer bag selvforvaltning virker og udmønter sig i forskellige dilemmaer. En central pointe er, at dilemmaerne udgør en vigtig del af selvforvaltningspotentialet, hvorfor de ikke skal elimineres, men balanceres. Opnås dette styrkes motivation og studieengagement.
M3 - Rapport
VL - 1
BT - Selvforvaltede læringsrum i pædagogisk praksis
PB - Danske Professionshøjskoler
CY - Aalborg
ER -