Abstract
Forskningen har vist, at den officielle statistik over tilskadekomne i trafikken i Danmark er belastet af et meget stort mørketal, og at mørketallet er særlig stort for de bløde trafi-kanter. Mørketallet vanskeliggør det forebyggende trafiksikkerhedsarbejde, og fordi det er skævt, risikerer arbejdet at blive prioriteret forkert. Dette projekt undersøger mulighe-derne for at få viden om mørketallets ulykker.
Danske forsikringskunder rapporterer hvert år op mod 500.000 skader efter hændelser i trafikken. I projektet undersøges potentialerne for at nyttiggøre oplysninger om disse i det ulykkesforebyggende arbejde.
Projektet har udviklet en metode, hvor respondenter, der har været involveret i en trafik-ulykke, efterfølgende kan selvrapportere informationer om ulykke. Hvor og hvornår skete ulykken, hvem var involveret, hvordan skete ulykken, hvilke skader fik respondenten ef-ter ulykken, hvilke faktorer var medvirkende til ulykken osv. Desuden er udviklet en kort-baseret metode til præsentation og analyse af trafikulykker indsamlet med metoden.
Metoden er baseret på et webbaseret spørgeskema, der ud over et almindeligt spørge-skema også indeholder en kortbaseret metode til stedfæstelse af ulykken og en metode til beskrivelse af ulykkessituationen med pile.
Selvrapporteringsmetoden er testet ved, at forsikringskunder hos forsikringsselskaberne Topdanmark og Tryg, der anmeldte skader efter en trafikulykke, er opfordret til at rappor-tere ulykken igennem systemet.
Efterfølgende er metoden til præsentation og analyse af data testet i kommunale myndig-heder med ansvar for det forebyggende trafiksikkerhedsarbejde i København Kommune, Kolding Kommune og Thisted Kommune.
Projektets ene resultat er, at med en mail til forsikringskunder rapporterer 8 % af de ad-spurgte deres trafikulykke. På den baggrund skønnes det, at hvis alle forsikringskunder med en skade efter en trafikulykke fik en sådan opfordring, ville 28.000 hvert år rappor-tere deres ulykke, og selv om en del af disse ulykker kun har medført mindre skader som fx parkeringsskader, ville viden om disse ulykker kunne bidrage væsentligt til det fore-byggende trafiksikkerhedsarbejde.
Projektets andet resultat er, at det udviklede system til selvrapportering giver valide infor-mationer om ulykken, og at kommunerne konkluderer, at de selvrapporterede ulykker kan være til stor nytte i kommunernes trafiksikkerhedsarbejde.
Projektets konklusion er således, at selvrapporterede trafikulykker fra forsikringskunder vil kunne reducere mørketallet og bidrage til det forebyggende trafiksikkerhedsarbejde.
Danske forsikringskunder rapporterer hvert år op mod 500.000 skader efter hændelser i trafikken. I projektet undersøges potentialerne for at nyttiggøre oplysninger om disse i det ulykkesforebyggende arbejde.
Projektet har udviklet en metode, hvor respondenter, der har været involveret i en trafik-ulykke, efterfølgende kan selvrapportere informationer om ulykke. Hvor og hvornår skete ulykken, hvem var involveret, hvordan skete ulykken, hvilke skader fik respondenten ef-ter ulykken, hvilke faktorer var medvirkende til ulykken osv. Desuden er udviklet en kort-baseret metode til præsentation og analyse af trafikulykker indsamlet med metoden.
Metoden er baseret på et webbaseret spørgeskema, der ud over et almindeligt spørge-skema også indeholder en kortbaseret metode til stedfæstelse af ulykken og en metode til beskrivelse af ulykkessituationen med pile.
Selvrapporteringsmetoden er testet ved, at forsikringskunder hos forsikringsselskaberne Topdanmark og Tryg, der anmeldte skader efter en trafikulykke, er opfordret til at rappor-tere ulykken igennem systemet.
Efterfølgende er metoden til præsentation og analyse af data testet i kommunale myndig-heder med ansvar for det forebyggende trafiksikkerhedsarbejde i København Kommune, Kolding Kommune og Thisted Kommune.
Projektets ene resultat er, at med en mail til forsikringskunder rapporterer 8 % af de ad-spurgte deres trafikulykke. På den baggrund skønnes det, at hvis alle forsikringskunder med en skade efter en trafikulykke fik en sådan opfordring, ville 28.000 hvert år rappor-tere deres ulykke, og selv om en del af disse ulykker kun har medført mindre skader som fx parkeringsskader, ville viden om disse ulykker kunne bidrage væsentligt til det fore-byggende trafiksikkerhedsarbejde.
Projektets andet resultat er, at det udviklede system til selvrapportering giver valide infor-mationer om ulykken, og at kommunerne konkluderer, at de selvrapporterede ulykker kan være til stor nytte i kommunernes trafiksikkerhedsarbejde.
Projektets konklusion er således, at selvrapporterede trafikulykker fra forsikringskunder vil kunne reducere mørketallet og bidrage til det forebyggende trafiksikkerhedsarbejde.
Originalsprog | Dansk |
---|
Forlag | Institut for Byggeri, By og Miljø (BUILD), Aalborg Universitet |
---|---|
Antal sider | 51 |
ISBN (Elektronisk) | 987-87-94561-31-0 |
Status | Udgivet - 13 feb. 2025 |
Navn | BUILD Rapport |
---|---|
Nummer | 2 |
Vol/bind | 2025 |
ISSN | 2597-3118 |
Emneord
- Trafiksikkerhed
- Trafikulykker
- forsikringsulykker
- ulykkesbekæmplese
- data om ulykker
- Selvrapportering