Situationsbaseret projektvejledning

Publikation: Bidrag til tidsskriftTidsskriftartikelForskningpeer review

Resumé

Projektvejledning vil altid være afhængig af den konkrete situation og skal derfor tilpasses de institutionelle rammer, faglige mål, de studerende og projektprocessen. I denne artikel udfoldes forståelsen af vejledning ud fra begrebet situationsbaseret vejledning. Det handler om at kunne aflæse de studerendes samarbejdsmønstre og behov i de forskellige faser af projektarbejdet og vælge de bedst mulige undervisningsstrategier for at skabe en progression hen imod de opstillede læringsmål. Projektvejlederen skal kunne være i stand til at veksle mellem forskellige strategier, roller og funktioner afhængig af behovet. En del af udfordringen kan imødegås ved planlægningen og refleksion over samarbejdet med gruppen, men en del ligger også i at være opmærksomme og spørge ind til de studerendes behov i selve vejledningssituationen. Heri ligger kunsten at kunne praktisere situationsbaseret projektvejledning.


Udgivelsesdato: Maj
OriginalsprogDansk
TidsskriftDUT, Dansk Universitetspædagogisk Tidsskrift
Vol/bind2
Udgave nummer3
Sider (fra-til)54-62
Antal sider9
ISSN1901-5089
StatusUdgivet - 2007

Emneord

  • VIOL
  • UCPBL
  • PBL
  • POL
  • POPBL
  • Educational Change
  • Curriculum Development
  • Organizational Change
  • Personal skills
  • Personal Abilities
  • Problem Based Learning

Citer dette

@article{833745300eb111dcb676000ea68e967b,
title = "Situationsbaseret projektvejledning",
abstract = "Projektvejledning vil altid v{\ae}re afh{\ae}ngig af den konkrete situation og skal derfor tilpasses de institutionelle rammer, faglige m{\aa}l, de studerende og projektprocessen. I denne artikel udfoldes forst{\aa}elsen af vejledning ud fra begrebet situationsbaseret vejledning. Det handler om at kunne afl{\ae}se de studerendes samarbejdsm{\o}nstre og behov i de forskellige faser af projektarbejdet og v{\ae}lge de bedst mulige undervisningsstrategier for at skabe en progression hen imod de opstillede l{\ae}ringsm{\aa}l. Projektvejlederen skal kunne v{\ae}re i stand til at veksle mellem forskellige strategier, roller og funktioner afh{\ae}ngig af behovet. En del af udfordringen kan im{\o}deg{\aa}s ved planl{\ae}gningen og refleksion over samarbejdet med gruppen, men en del ligger ogs{\aa} i at v{\ae}re opm{\ae}rksomme og sp{\o}rge ind til de studerendes behov i selve vejledningssituationen. Heri ligger kunsten at kunne praktisere situationsbaseret projektvejledning. Udgivelsesdato: Maj",
keywords = "VIOL, UCPBL, PBL, POL, POPBL, Educational Change, Curriculum Development, Organizational Change, Personal skills, Personal Abilities, Problem Based Learning, VIOL, UCPBL, PBL, POL, POPBL, Educational Change, Curriculum Development, Organizational Change, Personal skills, Personal Abilities, Problem Based Learning",
author = "Anette Kolmos and Holgaard, {Jette Egelund}",
year = "2007",
language = "Dansk",
volume = "2",
pages = "54--62",
journal = "Dansk Universitetspaedagogisk Tidsskrift",
issn = "1901-5089",
publisher = "Syddansk Universitetsforlag",
number = "3",

}

Situationsbaseret projektvejledning. / Kolmos, Anette; Holgaard, Jette Egelund.

I: DUT, Dansk Universitetspædagogisk Tidsskrift, Bind 2, Nr. 3, 2007, s. 54-62.

Publikation: Bidrag til tidsskriftTidsskriftartikelForskningpeer review

TY - JOUR

T1 - Situationsbaseret projektvejledning

AU - Kolmos, Anette

AU - Holgaard, Jette Egelund

PY - 2007

Y1 - 2007

N2 - Projektvejledning vil altid være afhængig af den konkrete situation og skal derfor tilpasses de institutionelle rammer, faglige mål, de studerende og projektprocessen. I denne artikel udfoldes forståelsen af vejledning ud fra begrebet situationsbaseret vejledning. Det handler om at kunne aflæse de studerendes samarbejdsmønstre og behov i de forskellige faser af projektarbejdet og vælge de bedst mulige undervisningsstrategier for at skabe en progression hen imod de opstillede læringsmål. Projektvejlederen skal kunne være i stand til at veksle mellem forskellige strategier, roller og funktioner afhængig af behovet. En del af udfordringen kan imødegås ved planlægningen og refleksion over samarbejdet med gruppen, men en del ligger også i at være opmærksomme og spørge ind til de studerendes behov i selve vejledningssituationen. Heri ligger kunsten at kunne praktisere situationsbaseret projektvejledning. Udgivelsesdato: Maj

AB - Projektvejledning vil altid være afhængig af den konkrete situation og skal derfor tilpasses de institutionelle rammer, faglige mål, de studerende og projektprocessen. I denne artikel udfoldes forståelsen af vejledning ud fra begrebet situationsbaseret vejledning. Det handler om at kunne aflæse de studerendes samarbejdsmønstre og behov i de forskellige faser af projektarbejdet og vælge de bedst mulige undervisningsstrategier for at skabe en progression hen imod de opstillede læringsmål. Projektvejlederen skal kunne være i stand til at veksle mellem forskellige strategier, roller og funktioner afhængig af behovet. En del af udfordringen kan imødegås ved planlægningen og refleksion over samarbejdet med gruppen, men en del ligger også i at være opmærksomme og spørge ind til de studerendes behov i selve vejledningssituationen. Heri ligger kunsten at kunne praktisere situationsbaseret projektvejledning. Udgivelsesdato: Maj

KW - VIOL

KW - UCPBL

KW - PBL

KW - POL

KW - POPBL

KW - Educational Change

KW - Curriculum Development

KW - Organizational Change

KW - Personal skills

KW - Personal Abilities

KW - Problem Based Learning

KW - VIOL

KW - UCPBL

KW - PBL

KW - POL

KW - POPBL

KW - Educational Change

KW - Curriculum Development

KW - Organizational Change

KW - Personal skills

KW - Personal Abilities

KW - Problem Based Learning

M3 - Tidsskriftartikel

VL - 2

SP - 54

EP - 62

JO - Dansk Universitetspaedagogisk Tidsskrift

JF - Dansk Universitetspaedagogisk Tidsskrift

SN - 1901-5089

IS - 3

ER -