Situationsbaseret projektvejledning

Publikation: Bidrag til tidsskriftTidsskriftartikelForskningpeer review

Abstract

Projektvejledning vil altid være afhængig af den konkrete situation og skal derfor tilpasses de institutionelle rammer, faglige mål, de studerende og projektprocessen. I denne artikel udfoldes forståelsen af vejledning ud fra begrebet situationsbaseret vejledning. Det handler om at kunne aflæse de studerendes samarbejdsmønstre og behov i de forskellige faser af projektarbejdet og vælge de bedst mulige undervisningsstrategier for at skabe en progression hen imod de opstillede læringsmål. Projektvejlederen skal kunne være i stand til at veksle mellem forskellige strategier, roller og funktioner afhængig af behovet. En del af udfordringen kan imødegås ved planlægningen og refleksion over samarbejdet med gruppen, men en del ligger også i at være opmærksomme og spørge ind til de studerendes behov i selve vejledningssituationen. Heri ligger kunsten at kunne praktisere situationsbaseret projektvejledning.


Udgivelsesdato: Maj
Bidragets oversatte titelSituated facilitation
OriginalsprogDansk
TidsskriftDUT, Dansk Universitetspædagogisk Tidsskrift
Vol/bind2
Udgave nummer3
Sider (fra-til)54-62
Antal sider9
ISSN1901-5089
StatusUdgivet - 2007

Emneord

  • VIOL
  • UCPBL
  • PBL
  • POL
  • POPBL
  • Educational Change
  • Curriculum Development
  • Organizational Change
  • Personal skills
  • Personal Abilities
  • Problem Based Learning

Citationsformater