Skalérbarhed for virksomheder: En opskrift til at opnå skaleringspotentiale i små og mellemstore virksomheder og hos vækstiværksættere

Publikation: Working paperForskning

453 Downloads (Pure)

Resumé

Ny forskning fra Aalborg Universitet viser, hvordan virksomheder og iværksættere kan arbejde hen imod, at optimere skalérbarheden af deres forretningsmodeller, og dermed blive til vækstvirksomheder og vækstiværksættere. Vigtigheden af at indlejre ny viden, nye teknologier og innovative koncepter i sunde forretningsmodeller, synes at være et alment anerkendt ordsprog i erhvervskredse. Det er med tiden ligefrem blevet en politisk- og markedsføringsmæssig floskel på højde med ’det er bundlinien, der tæller’. Vores forskning viser, at det er utilstrækkeligt at stille sig tilfreds med blot en bundlinieforbedring, eller en effektivisering af den eksisterende forretningsmodel. I hvert fald ikke, hvis man ønsker, at skabe Danmarks næste erhvervseventyr. Derfor sætter vi i dette notat fokus på konceptet skalérbarhed, samt hvad der skal til for at opnå dette. Dette notat giver en opskrift til virksomheder, der ønsker at designe eller re-designe deres forretningsmodel til en ny version med et større skaleringspotentiale. For mere generel baggrundsviden om forretningsmodeller, og hvordan man arbejder med at analysere, designe, teste og udvikle dem, henvises der til www.bmdc.aau.dk.
OriginalsprogDansk
Antal sider6
StatusUdgivet - 10 mar. 2015

Bibliografisk note

Skalérbarhed - Her får du opskriften til skabe skaleringspotentiale i din virksomhed!
Denne artikel har fokus på konceptet skalérbarhed. Den giver også anvisninger til, hvad der skal til for at opnå dette. Artiklen præsenterer en opskrift til virksomheder, der ønsker at designe eller re-designe deres forretningsmodel til en version med et større skaleringspotentiale.
Derudover introducerer den en tre-trins model, der udfordrer, hvordan man traditionelt samtænker vækst, kapacitetsbegrænsninger og synergieffekter.

Udgivet: 2015

Emneord

  • Skalérbarhed
  • Skaleringspotentiale
  • Forretningsmodel
  • Opskrift
  • Vækstvirksomheder
  • Tre-trins-model

Citer dette

@techreport{41153ff0ab434bd8b789fa1fe83efd80,
title = "Skal{\'e}rbarhed for virksomheder: En opskrift til at opn{\aa} skaleringspotentiale i sm{\aa} og mellemstore virksomheder og hos v{\ae}kstiv{\ae}rks{\ae}ttere",
abstract = "Ny forskning fra Aalborg Universitet viser, hvordan virksomheder og iv{\ae}rks{\ae}ttere kan arbejde hen imod, at optimere skal{\'e}rbarheden af deres forretningsmodeller, og dermed blive til v{\ae}kstvirksomheder og v{\ae}kstiv{\ae}rks{\ae}ttere. Vigtigheden af at indlejre ny viden, nye teknologier og innovative koncepter i sunde forretningsmodeller, synes at v{\ae}re et alment anerkendt ordsprog i erhvervskredse. Det er med tiden ligefrem blevet en politisk- og markedsf{\o}ringsm{\ae}ssig floskel p{\aa} h{\o}jde med ’det er bundlinien, der t{\ae}ller’. Vores forskning viser, at det er utilstr{\ae}kkeligt at stille sig tilfreds med blot en bundlinieforbedring, eller en effektivisering af den eksisterende forretningsmodel. I hvert fald ikke, hvis man {\o}nsker, at skabe Danmarks n{\ae}ste erhvervseventyr. Derfor s{\ae}tter vi i dette notat fokus p{\aa} konceptet skal{\'e}rbarhed, samt hvad der skal til for at opn{\aa} dette. Dette notat giver en opskrift til virksomheder, der {\o}nsker at designe eller re-designe deres forretningsmodel til en ny version med et st{\o}rre skaleringspotentiale. For mere generel baggrundsviden om forretningsmodeller, og hvordan man arbejder med at analysere, designe, teste og udvikle dem, henvises der til www.bmdc.aau.dk.",
keywords = "Skal{\'e}rbarhed, Skaleringspotentiale, Forretningsmodel , Opskrift, V{\ae}kstvirksomheder, Tre-trins-model",
author = "Christian Nielsen and Morten Lund",
note = "Skal{\'e}rbarhed - Her f{\aa}r du opskriften til skabe skaleringspotentiale i din virksomhed! Denne artikel har fokus p{\aa} konceptet skal{\'e}rbarhed. Den giver ogs{\aa} anvisninger til, hvad der skal til for at opn{\aa} dette. Artiklen pr{\ae}senterer en opskrift til virksomheder, der {\o}nsker at designe eller re-designe deres forretningsmodel til en version med et st{\o}rre skaleringspotentiale. Derudover introducerer den en tre-trins model, der udfordrer, hvordan man traditionelt samt{\ae}nker v{\ae}kst, kapacitetsbegr{\ae}nsninger og synergieffekter. Udgivet: 2015",
year = "2015",
month = "3",
day = "10",
language = "Dansk",
type = "WorkingPaper",

}

TY - UNPB

T1 - Skalérbarhed for virksomheder

T2 - En opskrift til at opnå skaleringspotentiale i små og mellemstore virksomheder og hos vækstiværksættere

AU - Nielsen, Christian

AU - Lund, Morten

N1 - Skalérbarhed - Her får du opskriften til skabe skaleringspotentiale i din virksomhed! Denne artikel har fokus på konceptet skalérbarhed. Den giver også anvisninger til, hvad der skal til for at opnå dette. Artiklen præsenterer en opskrift til virksomheder, der ønsker at designe eller re-designe deres forretningsmodel til en version med et større skaleringspotentiale. Derudover introducerer den en tre-trins model, der udfordrer, hvordan man traditionelt samtænker vækst, kapacitetsbegrænsninger og synergieffekter. Udgivet: 2015

PY - 2015/3/10

Y1 - 2015/3/10

N2 - Ny forskning fra Aalborg Universitet viser, hvordan virksomheder og iværksættere kan arbejde hen imod, at optimere skalérbarheden af deres forretningsmodeller, og dermed blive til vækstvirksomheder og vækstiværksættere. Vigtigheden af at indlejre ny viden, nye teknologier og innovative koncepter i sunde forretningsmodeller, synes at være et alment anerkendt ordsprog i erhvervskredse. Det er med tiden ligefrem blevet en politisk- og markedsføringsmæssig floskel på højde med ’det er bundlinien, der tæller’. Vores forskning viser, at det er utilstrækkeligt at stille sig tilfreds med blot en bundlinieforbedring, eller en effektivisering af den eksisterende forretningsmodel. I hvert fald ikke, hvis man ønsker, at skabe Danmarks næste erhvervseventyr. Derfor sætter vi i dette notat fokus på konceptet skalérbarhed, samt hvad der skal til for at opnå dette. Dette notat giver en opskrift til virksomheder, der ønsker at designe eller re-designe deres forretningsmodel til en ny version med et større skaleringspotentiale. For mere generel baggrundsviden om forretningsmodeller, og hvordan man arbejder med at analysere, designe, teste og udvikle dem, henvises der til www.bmdc.aau.dk.

AB - Ny forskning fra Aalborg Universitet viser, hvordan virksomheder og iværksættere kan arbejde hen imod, at optimere skalérbarheden af deres forretningsmodeller, og dermed blive til vækstvirksomheder og vækstiværksættere. Vigtigheden af at indlejre ny viden, nye teknologier og innovative koncepter i sunde forretningsmodeller, synes at være et alment anerkendt ordsprog i erhvervskredse. Det er med tiden ligefrem blevet en politisk- og markedsføringsmæssig floskel på højde med ’det er bundlinien, der tæller’. Vores forskning viser, at det er utilstrækkeligt at stille sig tilfreds med blot en bundlinieforbedring, eller en effektivisering af den eksisterende forretningsmodel. I hvert fald ikke, hvis man ønsker, at skabe Danmarks næste erhvervseventyr. Derfor sætter vi i dette notat fokus på konceptet skalérbarhed, samt hvad der skal til for at opnå dette. Dette notat giver en opskrift til virksomheder, der ønsker at designe eller re-designe deres forretningsmodel til en ny version med et større skaleringspotentiale. For mere generel baggrundsviden om forretningsmodeller, og hvordan man arbejder med at analysere, designe, teste og udvikle dem, henvises der til www.bmdc.aau.dk.

KW - Skalérbarhed

KW - Skaleringspotentiale

KW - Forretningsmodel

KW - Opskrift

KW - Vækstvirksomheder

KW - Tre-trins-model

M3 - Working paper

BT - Skalérbarhed for virksomheder

ER -