Skjulte Kræfter og Processer i Vejledningsrummet: Dannelsesperspektiver på Projektarbejde og Projektvejlederrollen ved Universiteterne

Publikation: Bidrag til tidsskriftTidsskriftartikelForskningpeer review

Resumé

Undervisere underviser i pensum, de studerende skal læse det og lære det, og eksaminator og censor eksaminerer dem efterfølgende i stoffet. Denne klassiske rollefordeling udfordres imidlertid af projektarbejdet på universiteterne, hvor de studerende selvstændigt skal identificere og undersøge en kompleks problemstilling, samtidig med at underviseren fungerer som faglig og processuel vejleder. Under denne proces engagerer vejlederen sig ofte og forhåbentligt i projektet og i de studerendes faglige udvikling. På samme måde engagerer studerende sig ofte og forhåbentligt i projektet i kraft af muligheden for at præge valg af problemstilling, teori og metode; denne involvering kan sammen med gruppeorganiseringen, tidspresset og vejledersamarbejdet bringe ukendte kræfter og processer i spil. Omvendt kan også vejlederen bidrage til, at ukendte processer kommer i spil, og de kan både være fremmende og afsporende for den videnskabelige undersøgelse af problemstillingen og for de studerendes udbytte af projektforløbet, afhængigt af hvordan disse processer håndteres af
ikke mindst vejlederen selv. Denne form for fagligt-personlige processer er ofte underbelyst i den universitetspædagogiske forskning. I artiklen præsenteres en model, som kaster lys over de potentielt skjulte kræfter og processer. Samtidig argumenteres der for et dannelsesperspektiv, som kan bidrage til en undrende
indstilling omkring samt en forståelse for og værdsættelse af de potentielle dannelsesprocesser, som projektarbejdet kan sætte fri. Artiklen trækker på eksistentiel-fænomenologisk og psykoanalytisk teori samt på case-eksempler omkring vejledningsforløb.
OriginalsprogDansk
TidsskriftPsyke & Logos
Vol/bind38
Udgave nummer2
Sider (fra-til)134-158
Antal sider25
ISSN0107-1211
StatusUdgivet - 2017

Fingerprint

supervision
learning

Emneord

  • projektarbejde
  • Problembaseret læring
  • projektvejledning
  • gruppeprocesser
  • psykologistudiet

Citer dette

@article{176f9463eb8d42e5bfd40129464aa4e9,
title = "Skjulte Kr{\ae}fter og Processer i Vejledningsrummet: Dannelsesperspektiver p{\aa} Projektarbejde og Projektvejlederrollen ved Universiteterne",
abstract = "Undervisere underviser i pensum, de studerende skal l{\ae}se det og l{\ae}re det, og eksaminator og censor eksaminerer dem efterf{\o}lgende i stoffet. Denne klassiske rollefordeling udfordres imidlertid af projektarbejdet p{\aa} universiteterne, hvor de studerende selvst{\ae}ndigt skal identificere og unders{\o}ge en kompleks problemstilling, samtidig med at underviseren fungerer som faglig og processuel vejleder. Under denne proces engagerer vejlederen sig ofte og forh{\aa}bentligt i projektet og i de studerendes faglige udvikling. P{\aa} samme m{\aa}de engagerer studerende sig ofte og forh{\aa}bentligt i projektet i kraft af muligheden for at pr{\ae}ge valg af problemstilling, teori og metode; denne involvering kan sammen med gruppeorganiseringen, tidspresset og vejledersamarbejdet bringe ukendte kr{\ae}fter og processer i spil. Omvendt kan ogs{\aa} vejlederen bidrage til, at ukendte processer kommer i spil, og de kan b{\aa}de v{\ae}re fremmende og afsporende for den videnskabelige unders{\o}gelse af problemstillingen og for de studerendes udbytte af projektforl{\o}bet, afh{\ae}ngigt af hvordan disse processer h{\aa}ndteres afikke mindst vejlederen selv. Denne form for fagligt-personlige processer er ofte underbelyst i den universitetsp{\ae}dagogiske forskning. I artiklen pr{\ae}senteres en model, som kaster lys over de potentielt skjulte kr{\ae}fter og processer. Samtidig argumenteres der for et dannelsesperspektiv, som kan bidrage til en undrendeindstilling omkring samt en forst{\aa}else for og v{\ae}rds{\ae}ttelse af de potentielle dannelsesprocesser, som projektarbejdet kan s{\ae}tte fri. Artiklen tr{\ae}kker p{\aa} eksistentiel-f{\ae}nomenologisk og psykoanalytisk teori samt p{\aa} case-eksempler omkring vejledningsforl{\o}b.",
keywords = "projektarbejde, Problembaseret l{\ae}ring, projektvejledning, gruppeprocesser, psykologistudiet, Problembased Learning, project supervision, group processes, psychology graduate programme",
author = "Casper Feilberg",
year = "2017",
language = "Dansk",
volume = "38",
pages = "134--158",
journal = "Psyke & Logos",
issn = "0107-1211",
publisher = "Dansk Psykologisk Forlag",
number = "2",

}

Skjulte Kræfter og Processer i Vejledningsrummet : Dannelsesperspektiver på Projektarbejde og Projektvejlederrollen ved Universiteterne. / Feilberg, Casper.

I: Psyke & Logos, Bind 38, Nr. 2, 2017, s. 134-158.

Publikation: Bidrag til tidsskriftTidsskriftartikelForskningpeer review

TY - JOUR

T1 - Skjulte Kræfter og Processer i Vejledningsrummet

T2 - Dannelsesperspektiver på Projektarbejde og Projektvejlederrollen ved Universiteterne

AU - Feilberg, Casper

PY - 2017

Y1 - 2017

N2 - Undervisere underviser i pensum, de studerende skal læse det og lære det, og eksaminator og censor eksaminerer dem efterfølgende i stoffet. Denne klassiske rollefordeling udfordres imidlertid af projektarbejdet på universiteterne, hvor de studerende selvstændigt skal identificere og undersøge en kompleks problemstilling, samtidig med at underviseren fungerer som faglig og processuel vejleder. Under denne proces engagerer vejlederen sig ofte og forhåbentligt i projektet og i de studerendes faglige udvikling. På samme måde engagerer studerende sig ofte og forhåbentligt i projektet i kraft af muligheden for at præge valg af problemstilling, teori og metode; denne involvering kan sammen med gruppeorganiseringen, tidspresset og vejledersamarbejdet bringe ukendte kræfter og processer i spil. Omvendt kan også vejlederen bidrage til, at ukendte processer kommer i spil, og de kan både være fremmende og afsporende for den videnskabelige undersøgelse af problemstillingen og for de studerendes udbytte af projektforløbet, afhængigt af hvordan disse processer håndteres afikke mindst vejlederen selv. Denne form for fagligt-personlige processer er ofte underbelyst i den universitetspædagogiske forskning. I artiklen præsenteres en model, som kaster lys over de potentielt skjulte kræfter og processer. Samtidig argumenteres der for et dannelsesperspektiv, som kan bidrage til en undrendeindstilling omkring samt en forståelse for og værdsættelse af de potentielle dannelsesprocesser, som projektarbejdet kan sætte fri. Artiklen trækker på eksistentiel-fænomenologisk og psykoanalytisk teori samt på case-eksempler omkring vejledningsforløb.

AB - Undervisere underviser i pensum, de studerende skal læse det og lære det, og eksaminator og censor eksaminerer dem efterfølgende i stoffet. Denne klassiske rollefordeling udfordres imidlertid af projektarbejdet på universiteterne, hvor de studerende selvstændigt skal identificere og undersøge en kompleks problemstilling, samtidig med at underviseren fungerer som faglig og processuel vejleder. Under denne proces engagerer vejlederen sig ofte og forhåbentligt i projektet og i de studerendes faglige udvikling. På samme måde engagerer studerende sig ofte og forhåbentligt i projektet i kraft af muligheden for at præge valg af problemstilling, teori og metode; denne involvering kan sammen med gruppeorganiseringen, tidspresset og vejledersamarbejdet bringe ukendte kræfter og processer i spil. Omvendt kan også vejlederen bidrage til, at ukendte processer kommer i spil, og de kan både være fremmende og afsporende for den videnskabelige undersøgelse af problemstillingen og for de studerendes udbytte af projektforløbet, afhængigt af hvordan disse processer håndteres afikke mindst vejlederen selv. Denne form for fagligt-personlige processer er ofte underbelyst i den universitetspædagogiske forskning. I artiklen præsenteres en model, som kaster lys over de potentielt skjulte kræfter og processer. Samtidig argumenteres der for et dannelsesperspektiv, som kan bidrage til en undrendeindstilling omkring samt en forståelse for og værdsættelse af de potentielle dannelsesprocesser, som projektarbejdet kan sætte fri. Artiklen trækker på eksistentiel-fænomenologisk og psykoanalytisk teori samt på case-eksempler omkring vejledningsforløb.

KW - projektarbejde

KW - Problembaseret læring

KW - projektvejledning

KW - gruppeprocesser

KW - psykologistudiet

KW - Problembased Learning

KW - project supervision

KW - group processes

KW - psychology graduate programme

UR - https://bibliotek.dk/da/work/870971-tsart%3A37793647

M3 - Tidsskriftartikel

VL - 38

SP - 134

EP - 158

JO - Psyke & Logos

JF - Psyke & Logos

SN - 0107-1211

IS - 2

ER -