Aktiviteter pr. år
Abstract
Undervisere underviser i pensum, de studerende skal læse det og lære det, og eksaminator og censor eksaminerer dem efterfølgende i stoffet. Denne klassiske rollefordeling udfordres imidlertid af projektarbejdet på universiteterne, hvor de studerende selvstændigt skal identificere og undersøge en kompleks problemstilling, samtidig med at underviseren fungerer som faglig og processuel vejleder. Under denne proces engagerer vejlederen sig ofte og forhåbentligt i projektet og i de studerendes faglige udvikling. På samme måde engagerer studerende sig ofte og forhåbentligt i projektet i kraft af muligheden for at præge valg af problemstilling, teori og metode; denne involvering kan sammen med gruppeorganiseringen, tidspresset og vejledersamarbejdet bringe ukendte kræfter og processer i spil. Omvendt kan også vejlederen bidrage til, at ukendte processer kommer i spil, og de kan både være fremmende og afsporende for den videnskabelige undersøgelse af problemstillingen og for de studerendes udbytte af projektforløbet, afhængigt af hvordan disse processer håndteres af
ikke mindst vejlederen selv. Denne form for fagligt-personlige processer er ofte underbelyst i den universitetspædagogiske forskning. I artiklen præsenteres en model, som kaster lys over de potentielt skjulte kræfter og processer. Samtidig argumenteres der for et dannelsesperspektiv, som kan bidrage til en undrende
indstilling omkring samt en forståelse for og værdsættelse af de potentielle dannelsesprocesser, som projektarbejdet kan sætte fri. Artiklen trækker på eksistentiel-fænomenologisk og psykoanalytisk teori samt på case-eksempler omkring vejledningsforløb.
ikke mindst vejlederen selv. Denne form for fagligt-personlige processer er ofte underbelyst i den universitetspædagogiske forskning. I artiklen præsenteres en model, som kaster lys over de potentielt skjulte kræfter og processer. Samtidig argumenteres der for et dannelsesperspektiv, som kan bidrage til en undrende
indstilling omkring samt en forståelse for og værdsættelse af de potentielle dannelsesprocesser, som projektarbejdet kan sætte fri. Artiklen trækker på eksistentiel-fænomenologisk og psykoanalytisk teori samt på case-eksempler omkring vejledningsforløb.
Bidragets oversatte titel | Unknown assumptions and processes in the supervision room: Bildung perspectives on higher learning project work and project supervision |
---|---|
Originalsprog | Dansk |
Tidsskrift | Psyke & Logos |
Vol/bind | 38 |
Udgave nummer | 2 |
Sider (fra-til) | 134-158 |
Antal sider | 25 |
ISSN | 0107-1211 |
Status | Udgivet - 2017 |
Emneord
- projektarbejde
- Problembaseret læring
- projektvejledning
- gruppeprocesser
- psykologistudiet
Fingeraftryk
Dyk ned i forskningsemnerne om 'Skjulte Kræfter og Processer i Vejledningsrummet: Dannelsesperspektiver på Projektarbejde og Projektvejlederrollen ved Universiteterne'. Sammen danner de et unikt fingeraftryk.Aktiviteter
-
Hvordan kan man forstå de medicinstuderende og de problemstillinger de står over for i dag, i en pædagogisk og faglig kontekst?
Casper Feilberg (Foredragsholder)
16 sep. 2022Aktivitet: Foredrag og mundtlige bidrag › Foredrag og præsentationer i privat eller offentlig virksomhed
-
Aalborg-modellens 50/50 fordeling af kurser & projekter – hvordan spiller kurser og projektarbejdet bedst sammen?
Casper Feilberg (Foredragsholder)
5 jun. 2022Aktivitet: Foredrag og mundtlige bidrag › Konferenceoplæg
Fil -
Det problemorienterede projektarbejdes potentialer og problemstillinger – erfaringer fra HUM/psykologi
Casper Feilberg (Foredragsholder)
24 aug. 2021Aktivitet: Foredrag og mundtlige bidrag › Konferenceoplæg
Fil
-
Dannelsen af en eksemplarisk forståelsesbaggrund: inden for menneskefagsprofessionerne
Feilberg, C., 2019, Kvalitative iagttagelser: at forstå, undersøge og udrede mennesker på et eksistentiel-fænomenologisk grundlag. Feilberg, C. & Maul, J. (red.). Aalborg: Aalborg Universitetsforlag, s. 237-258 (Skriftserie om eksistentiel fænomenologi).Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapport/konference proceeding › Bidrag til bog/antologi › Forskning › peer review
-
In deep water: University students’ challenges in the processes of self-formation, survival or flight
Feilberg, C., 2019, Educational Dilemmas: A Cultural Psychological Perspective. Tateo, L. (red.). Routledge, s. 126-138 13 s. (Cultural Dynamics of Social Representation).Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapport/konference proceeding › Bidrag til bog/antologi › Forskning › peer review
1 Citationer (Scopus) -
Hvordan dannes en psykologisk og videnskabelig habitus hos psykologistuderende?
Feilberg, C., 2015, I: Psykolog Nyt. 6, s. 22Publikation: Bidrag til tidsskrift › Tidsskriftartikel › Formidling
Åben adgangFil