Skolebaseret Udviklingsprojekt i Naturfagene (SUN): Afsluttende rapport for et fireårigt forløb 2014-2018

Dorte Ågård, Jan Sølberg, Keld Nielsen, Lars Brian Krogh, Nina Waadegaard, Steen Hoffmann

Eksport af forskningsdata: Bog/antologi/afhandling/rapportRapportForskning

Resumé

SUN var et langsigtet, skolebaseret udviklingsprojekt, der involverede både lærere i naturfagene, deres faggrupper og skoleledelsen i en integreret proces, rettet mod de deltagende skolers undervisnings- og udviklingskultur. I SUN-projektet blev der således afprøvet et nyt koncept for efteruddannelse og skoleudvikling. Nyt for DASG og nyt for skolerne.
Projektet byggede på lærernes aktive deltagelse, men dets ramme og målsætning rakte ud over de individuelle lærere. Projektet var dermed meget anderledes end traditionelle former for efteruddannelse, der sædvanligvis er rettet mod enkeltlærere.
Projektets struktur og indhold var baseret på forskning i lærer- og skoleudvikling, og projektet var et forsøg på at implementere nogle internationale idéer i en dansk gymnasiesammenhæng. I løbet af projektet ændrede det sig på baggrund af de indhøstede erfaringer. Perspektivet blev udvidet, således at projektet i sine to sidste år også omfattede skolernes ledelse og tillige fik ekstra fokus på faggruppekoordinatorernes rolle.
De lærere, der deltog i projektet, var alle fra naturfagene, men den udviklingsfilosofi, der lå bag projektet, og de erfaringer, der er opnået, kan bruges i forbindelse med udvikling i alle fag.
I projektets sidste to år var projektet desuden – takket være en bevilling fra Lundbeckfonden – genstand for ledsageforskning, ligesom bevillingen gav ekstra ressourcer til udvikling af nye kursuskoncepter.
Denne rapport handler således både om, hvad vi gjorde i projektet, hvorledes det udviklede sig, og om, hvad der gennem forskningen blev kortlagt om effekterne.
Det var ambitiøst, dristigt, opløftende og lærerigt, men også kompliceret og udfordrende.
OriginalsprogDansk
Antal sider34
PublikationsstatusUdgivet - 2018

Emneord

  • Kapacitetsopbygning
  • Professionelle læringsfællesskaber
  • Lærerudvikling
  • Pædagogisk ledelse

Citer dette

Ågård, D., Sølberg, J., Nielsen, K., Krogh, L. B., Waadegaard, N., & Hoffmann, S. (2018). Skolebaseret Udviklingsprojekt i Naturfagene (SUN): Afsluttende rapport for et fireårigt forløb 2014-2018.
Ågård, Dorte ; Sølberg, Jan ; Nielsen, Keld ; Krogh, Lars Brian ; Waadegaard, Nina ; Hoffmann, Steen . / Skolebaseret Udviklingsprojekt i Naturfagene (SUN) : Afsluttende rapport for et fireårigt forløb 2014-2018. 2018. 34 s.
@book{3603d1cdbcbd4fe98a9f61127534b46f,
title = "Skolebaseret Udviklingsprojekt i Naturfagene (SUN): Afsluttende rapport for et fire{\aa}rigt forl{\o}b 2014-2018",
abstract = "SUN var et langsigtet, skolebaseret udviklingsprojekt, der involverede b{\aa}de l{\ae}rere i naturfagene, deres faggrupper og skoleledelsen i en integreret proces, rettet mod de deltagende skolers undervisnings- og udviklingskultur. I SUN-projektet blev der s{\aa}ledes afpr{\o}vet et nyt koncept for efteruddannelse og skoleudvikling. Nyt for DASG og nyt for skolerne.Projektet byggede p{\aa} l{\ae}rernes aktive deltagelse, men dets ramme og m{\aa}ls{\ae}tning rakte ud over de individuelle l{\ae}rere. Projektet var dermed meget anderledes end traditionelle former for efteruddannelse, der s{\ae}dvanligvis er rettet mod enkeltl{\ae}rere.Projektets struktur og indhold var baseret p{\aa} forskning i l{\ae}rer- og skoleudvikling, og projektet var et fors{\o}g p{\aa} at implementere nogle internationale id{\'e}er i en dansk gymnasiesammenh{\ae}ng. I l{\o}bet af projektet {\ae}ndrede det sig p{\aa} baggrund af de indh{\o}stede erfaringer. Perspektivet blev udvidet, s{\aa}ledes at projektet i sine to sidste {\aa}r ogs{\aa} omfattede skolernes ledelse og tillige fik ekstra fokus p{\aa} faggruppekoordinatorernes rolle.De l{\ae}rere, der deltog i projektet, var alle fra naturfagene, men den udviklingsfilosofi, der l{\aa} bag projektet, og de erfaringer, der er opn{\aa}et, kan bruges i forbindelse med udvikling i alle fag.I projektets sidste to {\aa}r var projektet desuden – takket v{\ae}re en bevilling fra Lundbeckfonden – genstand for ledsageforskning, ligesom bevillingen gav ekstra ressourcer til udvikling af nye kursuskoncepter.Denne rapport handler s{\aa}ledes b{\aa}de om, hvad vi gjorde i projektet, hvorledes det udviklede sig, og om, hvad der gennem forskningen blev kortlagt om effekterne.Det var ambiti{\o}st, dristigt, opl{\o}ftende og l{\ae}rerigt, men ogs{\aa} kompliceret og udfordrende.",
keywords = "Kapacitetsopbygning, Professionelle l{\ae}ringsf{\ae}llesskaber, L{\ae}rerudvikling, P{\ae}dagogisk ledelse",
author = "Dorte {\AA}g{\aa}rd and Jan S{\o}lberg and Keld Nielsen and Krogh, {Lars Brian} and Nina Waadegaard and Steen Hoffmann",
year = "2018",
language = "Dansk",

}

Skolebaseret Udviklingsprojekt i Naturfagene (SUN) : Afsluttende rapport for et fireårigt forløb 2014-2018. / Ågård, Dorte; Sølberg, Jan ; Nielsen, Keld; Krogh, Lars Brian; Waadegaard, Nina; Hoffmann, Steen .

2018. 34 s.

Eksport af forskningsdata: Bog/antologi/afhandling/rapportRapportForskning

TY - RPRT

T1 - Skolebaseret Udviklingsprojekt i Naturfagene (SUN)

T2 - Afsluttende rapport for et fireårigt forløb 2014-2018

AU - Ågård, Dorte

AU - Sølberg, Jan

AU - Nielsen, Keld

AU - Krogh, Lars Brian

AU - Waadegaard, Nina

AU - Hoffmann, Steen

PY - 2018

Y1 - 2018

N2 - SUN var et langsigtet, skolebaseret udviklingsprojekt, der involverede både lærere i naturfagene, deres faggrupper og skoleledelsen i en integreret proces, rettet mod de deltagende skolers undervisnings- og udviklingskultur. I SUN-projektet blev der således afprøvet et nyt koncept for efteruddannelse og skoleudvikling. Nyt for DASG og nyt for skolerne.Projektet byggede på lærernes aktive deltagelse, men dets ramme og målsætning rakte ud over de individuelle lærere. Projektet var dermed meget anderledes end traditionelle former for efteruddannelse, der sædvanligvis er rettet mod enkeltlærere.Projektets struktur og indhold var baseret på forskning i lærer- og skoleudvikling, og projektet var et forsøg på at implementere nogle internationale idéer i en dansk gymnasiesammenhæng. I løbet af projektet ændrede det sig på baggrund af de indhøstede erfaringer. Perspektivet blev udvidet, således at projektet i sine to sidste år også omfattede skolernes ledelse og tillige fik ekstra fokus på faggruppekoordinatorernes rolle.De lærere, der deltog i projektet, var alle fra naturfagene, men den udviklingsfilosofi, der lå bag projektet, og de erfaringer, der er opnået, kan bruges i forbindelse med udvikling i alle fag.I projektets sidste to år var projektet desuden – takket være en bevilling fra Lundbeckfonden – genstand for ledsageforskning, ligesom bevillingen gav ekstra ressourcer til udvikling af nye kursuskoncepter.Denne rapport handler således både om, hvad vi gjorde i projektet, hvorledes det udviklede sig, og om, hvad der gennem forskningen blev kortlagt om effekterne.Det var ambitiøst, dristigt, opløftende og lærerigt, men også kompliceret og udfordrende.

AB - SUN var et langsigtet, skolebaseret udviklingsprojekt, der involverede både lærere i naturfagene, deres faggrupper og skoleledelsen i en integreret proces, rettet mod de deltagende skolers undervisnings- og udviklingskultur. I SUN-projektet blev der således afprøvet et nyt koncept for efteruddannelse og skoleudvikling. Nyt for DASG og nyt for skolerne.Projektet byggede på lærernes aktive deltagelse, men dets ramme og målsætning rakte ud over de individuelle lærere. Projektet var dermed meget anderledes end traditionelle former for efteruddannelse, der sædvanligvis er rettet mod enkeltlærere.Projektets struktur og indhold var baseret på forskning i lærer- og skoleudvikling, og projektet var et forsøg på at implementere nogle internationale idéer i en dansk gymnasiesammenhæng. I løbet af projektet ændrede det sig på baggrund af de indhøstede erfaringer. Perspektivet blev udvidet, således at projektet i sine to sidste år også omfattede skolernes ledelse og tillige fik ekstra fokus på faggruppekoordinatorernes rolle.De lærere, der deltog i projektet, var alle fra naturfagene, men den udviklingsfilosofi, der lå bag projektet, og de erfaringer, der er opnået, kan bruges i forbindelse med udvikling i alle fag.I projektets sidste to år var projektet desuden – takket være en bevilling fra Lundbeckfonden – genstand for ledsageforskning, ligesom bevillingen gav ekstra ressourcer til udvikling af nye kursuskoncepter.Denne rapport handler således både om, hvad vi gjorde i projektet, hvorledes det udviklede sig, og om, hvad der gennem forskningen blev kortlagt om effekterne.Det var ambitiøst, dristigt, opløftende og lærerigt, men også kompliceret og udfordrende.

KW - Kapacitetsopbygning

KW - Professionelle læringsfællesskaber

KW - Lærerudvikling

KW - Pædagogisk ledelse

M3 - Rapport

BT - Skolebaseret Udviklingsprojekt i Naturfagene (SUN)

ER -