Skolens brugere er tilfredse - eller er de? Et kritisk perspektiv på brugerundersøgelser

Publikation: Bidrag til tidsskriftTidsskriftartikelForskningpeer review

Brugerundersøgelser bruges i stigende grad af kommunerne som redskab til at sikre kvaliteten på folkeskoleområdet. De kan rette sig mod at udvikle kvalitet, for eksempel gennem dialogorienterede undersøgelser; men de fleste af dem retter sig mod at kontrollere, hvor godt serviceydelserne lever op til fastsatte mål. Det sker som oftest via kvantitative undersøgelser som for eksempel spørgeskemaundersøgelser af brugernes holdninger. Artiklen diskuterer anvendelsen af sådanne brugerundersøgelser på skoleområdet. Det er rigtigt og vigtigt, at brugerne høres; men kvantitative brugerundersøgelser er et problematisk redskab, som er lidt egnet til at dokumentere brugernes erfaringer og vurderinger, og som kan bestyrke en snæver forståelse af brugeres rolle og rettigheder.

Bidragets oversatte titelThe users of the chool are satisfied - or are they?: A critical perspective on user surveys
    TidsskriftTidsskrift for evaluering i praksis
    Udgave nummer6
    Sider (fra-til)28-37