Skolens nye eksperter

Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapport/konference proceedingBidrag til bog/antologiForskningpeer review

Abstrakt

I slutningen af 1940’erne blev der oprettet skolepsykologiske kontorer i mange større danske byer. Skolepsykologien var en del af det ret unge videnskabsfag psykologi, og den blev et redskab i skolens bestræbelse på at udskille de børn, der ikke kunne følge den almindelige under- visning. Forventningerne til denne praksis var store, men efter nogle år meldte kritikken sig, og skolepsykologernes praksis ændrede karakter.
OriginalsprogDansk
TitelDansk skolehistorie. Hverdag, vilkår og visioner gennem 500 år : Da skolen blev sin egen, 1920-1970
RedaktørerNing de Coninck-Smith, Charlotte Appel
Antal sider15
Vol/bind4
ForlagAarhus Universitetsforlag
Publikationsdatookt. 2014
Sider242-256
Kapitel13
AnsøgerInstitut for Uddannelse og Pædagogik (DPU) - Institut for Uddannelse og Pædagogik (DPU), Aarhus
ISBN (Trykt)9788771241365
StatusUdgivet - okt. 2014

Citationsformater

Ydesen, C. (2014). Skolens nye eksperter. I N. de Coninck-Smith, & C. Appel (red.), Dansk skolehistorie. Hverdag, vilkår og visioner gennem 500 år: Da skolen blev sin egen, 1920-1970 (Bind 4, s. 242-256). Aarhus Universitetsforlag.