Skolens produktion af muslimskhed

Publikation: Bidrag til tidsskriftTidsskriftartikelForskningpeer review

Resumé

Folkeskolen har jævnligt været omdrejningspunkt for panik om relationer mellem ‘dansk kultur’ og ‘muslimsk kultur’, og skolefaget Kristendomskundskab har ofte - sammen med f.eks. spiseregler og badeforhæng – været på f.eks. mediernes dagsorden.
Men hvordan tager spørgsmål om ‘religion’/‘kultur’ sig ud hvis man studerer det i klasserummet og når det faglige indhold er defineret som religion? Hvilken viden om ‘religion’ produceres? Hvilke måder at være elev på? Og hvordan indgår panikker om ‘muslimskhed’ og ‘danskhed’/‘kristenhed’ i klasserummets taler og andre praktikker? Denne artikel kaster lys over hvordan skolen også er med til at producere forestillinger om muslimer, og giver samtidig en indføring i hvordan denne viden er produceret forskningsmæssigt: Hvordan kan man via observation og interview undersøge hvad (her) religion bliver gjort til – hvordan det særligt tager sig ud – i skolen.
OriginalsprogDansk
Artikelnummer7
TidsskriftUnge Paedagoger
Vol/bind2016
Udgave nummer2
Sider (fra-til)67-73
Antal sider7
ISSN0106-5386
StatusUdgivet - 2016

Emneord

  • Religion
  • Geopolitik
  • Klasserumsforskning
  • Kultur

Citer dette

Buchardt, Mette. / Skolens produktion af muslimskhed. I: Unge Paedagoger. 2016 ; Bind 2016, Nr. 2. s. 67-73.
@article{d27ac72d596347e18df9097b725815ad,
title = "Skolens produktion af muslimskhed",
abstract = "Folkeskolen har j{\ae}vnligt v{\ae}ret omdrejningspunkt for panik om relationer mellem ‘dansk kultur’ og ‘muslimsk kultur’, og skolefaget Kristendomskundskab har ofte - sammen med f.eks. spiseregler og badeforh{\ae}ng – v{\ae}ret p{\aa} f.eks. mediernes dagsorden. Men hvordan tager sp{\o}rgsm{\aa}l om ‘religion’/‘kultur’ sig ud hvis man studerer det i klasserummet og n{\aa}r det faglige indhold er defineret som religion? Hvilken viden om ‘religion’ produceres? Hvilke m{\aa}der at v{\ae}re elev p{\aa}? Og hvordan indg{\aa}r panikker om ‘muslimskhed’ og ‘danskhed’/‘kristenhed’ i klasserummets taler og andre praktikker? Denne artikel kaster lys over hvordan skolen ogs{\aa} er med til at producere forestillinger om muslimer, og giver samtidig en indf{\o}ring i hvordan denne viden er produceret forskningsm{\ae}ssigt: Hvordan kan man via observation og interview unders{\o}ge hvad (her) religion bliver gjort til – hvordan det s{\ae}rligt tager sig ud – i skolen.",
keywords = "Religion, Geopolitik, Klasserumsforskning, Kultur",
author = "Mette Buchardt",
year = "2016",
language = "Dansk",
volume = "2016",
pages = "67--73",
journal = "Unge Paedagoger",
issn = "0106-5386",
publisher = "Foreningen Unge Paedagoger",
number = "2",

}

Buchardt, M 2016, 'Skolens produktion af muslimskhed', Unge Paedagoger, bind 2016, nr. 2, 7, s. 67-73.

Skolens produktion af muslimskhed. / Buchardt, Mette.

I: Unge Paedagoger, Bind 2016, Nr. 2, 7, 2016, s. 67-73.

Publikation: Bidrag til tidsskriftTidsskriftartikelForskningpeer review

TY - JOUR

T1 - Skolens produktion af muslimskhed

AU - Buchardt, Mette

PY - 2016

Y1 - 2016

N2 - Folkeskolen har jævnligt været omdrejningspunkt for panik om relationer mellem ‘dansk kultur’ og ‘muslimsk kultur’, og skolefaget Kristendomskundskab har ofte - sammen med f.eks. spiseregler og badeforhæng – været på f.eks. mediernes dagsorden. Men hvordan tager spørgsmål om ‘religion’/‘kultur’ sig ud hvis man studerer det i klasserummet og når det faglige indhold er defineret som religion? Hvilken viden om ‘religion’ produceres? Hvilke måder at være elev på? Og hvordan indgår panikker om ‘muslimskhed’ og ‘danskhed’/‘kristenhed’ i klasserummets taler og andre praktikker? Denne artikel kaster lys over hvordan skolen også er med til at producere forestillinger om muslimer, og giver samtidig en indføring i hvordan denne viden er produceret forskningsmæssigt: Hvordan kan man via observation og interview undersøge hvad (her) religion bliver gjort til – hvordan det særligt tager sig ud – i skolen.

AB - Folkeskolen har jævnligt været omdrejningspunkt for panik om relationer mellem ‘dansk kultur’ og ‘muslimsk kultur’, og skolefaget Kristendomskundskab har ofte - sammen med f.eks. spiseregler og badeforhæng – været på f.eks. mediernes dagsorden. Men hvordan tager spørgsmål om ‘religion’/‘kultur’ sig ud hvis man studerer det i klasserummet og når det faglige indhold er defineret som religion? Hvilken viden om ‘religion’ produceres? Hvilke måder at være elev på? Og hvordan indgår panikker om ‘muslimskhed’ og ‘danskhed’/‘kristenhed’ i klasserummets taler og andre praktikker? Denne artikel kaster lys over hvordan skolen også er med til at producere forestillinger om muslimer, og giver samtidig en indføring i hvordan denne viden er produceret forskningsmæssigt: Hvordan kan man via observation og interview undersøge hvad (her) religion bliver gjort til – hvordan det særligt tager sig ud – i skolen.

KW - Religion

KW - Geopolitik

KW - Klasserumsforskning

KW - Kultur

UR - http://www.u-p.dk/default.asp?productcategory=2

M3 - Tidsskriftartikel

VL - 2016

SP - 67

EP - 73

JO - Unge Paedagoger

JF - Unge Paedagoger

SN - 0106-5386

IS - 2

M1 - 7

ER -