Skolens produktion af muslimskhed

    Publikation: Bidrag til tidsskriftTidsskriftartikelForskningpeer review

    Abstract

    Folkeskolen har jævnligt været omdrejningspunkt for panik om relationer mellem ‘dansk kultur’ og ‘muslimsk kultur’, og skolefaget Kristendomskundskab har ofte - sammen med f.eks. spiseregler og badeforhæng – været på f.eks. mediernes dagsorden.
    Men hvordan tager spørgsmål om ‘religion’/‘kultur’ sig ud hvis man studerer det i klasserummet og når det faglige indhold er defineret som religion? Hvilken viden om ‘religion’ produceres? Hvilke måder at være elev på? Og hvordan indgår panikker om ‘muslimskhed’ og ‘danskhed’/‘kristenhed’ i klasserummets taler og andre praktikker? Denne artikel kaster lys over hvordan skolen også er med til at producere forestillinger om muslimer, og giver samtidig en indføring i hvordan denne viden er produceret forskningsmæssigt: Hvordan kan man via observation og interview undersøge hvad (her) religion bliver gjort til – hvordan det særligt tager sig ud – i skolen.
    OriginalsprogDansk
    Artikelnummer7
    TidsskriftUnge Paedagoger
    Vol/bind2016
    Udgave nummer2
    Sider (fra-til)67-73
    Antal sider7
    ISSN0106-5386
    StatusUdgivet - 2016

    Emneord

    • Religion
    • Geopolitik
    • Klasserumsforskning
    • Kultur

    Citationsformater