Skolens produktion af muslimskhed

Publikation: Bidrag til tidsskriftTidsskriftartikelForskningpeer review

Abstrakt

Folkeskolen har jævnligt været omdrejningspunkt for panik om relationer mellem ‘dansk kultur’ og ‘muslimsk kultur’, og skolefaget Kristendomskundskab har ofte - sammen med f.eks. spiseregler og badeforhæng – været på f.eks. mediernes dagsorden.
Men hvordan tager spørgsmål om ‘religion’/‘kultur’ sig ud hvis man studerer det i klasserummet og når det faglige indhold er defineret som religion? Hvilken viden om ‘religion’ produceres? Hvilke måder at være elev på? Og hvordan indgår panikker om ‘muslimskhed’ og ‘danskhed’/‘kristenhed’ i klasserummets taler og andre praktikker? Denne artikel kaster lys over hvordan skolen også er med til at producere forestillinger om muslimer, og giver samtidig en indføring i hvordan denne viden er produceret forskningsmæssigt: Hvordan kan man via observation og interview undersøge hvad (her) religion bliver gjort til – hvordan det særligt tager sig ud – i skolen.
OriginalsprogDansk
Artikelnummer7
TidsskriftUnge Paedagoger
Vol/bind2016
Udgave nummer2
Sider (fra-til)67-73
Antal sider7
ISSN0106-5386
StatusUdgivet - 2016

Emneord

  • Religion
  • Geopolitik
  • Klasserumsforskning
  • Kultur

Citationsformater