Skolereform: Motion har begrænset effekt

Publikation: Bidrag til tidsskriftBidrag til avis - AvisartikelFormidling

Resumé

Ifølge et nyt studie fra Aalborg Universitet har øget bevægelse i folkeskolen måske ikke den ønskede effekt, skriver Annette Quinto Romani og Trond Beldo Klausen, henholdsvis lektor og institutleder på Institut for Sociologi og Socialt Arbejde ved Aalborg Universitet, i et debatindlæg. Folkeskolereformen havde til formål at forbedre Pisa-resultaterne blandt de danske elever, og en af måderne at gøre dette på var ved at sætte mere fokus på motion, men det nye studie viser nu, at motion i skolen generelt ikke har en positiv effekt på skoleresultaterne. Skribenterne forklarer, at baggrunden for dette i høj grad skyldes, at de deltagende i eksperimentet skiftede motion i fritiden ud med motion i skolen, og studiet er derfor et eksempel på, hvorfor eksperimentelle studier i naturlige omgivelser kan være problematiske. Kilder:Politiken, Debat, side 4, 30-07-2017
OriginalsprogDansk
TidsskriftPolitiken
Sider (fra-til)4-4
Antal sider1
ISSN0907-1814
StatusUdgivet - 30 jul. 2017

Citer dette

@article{f0c2fc428a7b4f1ba92f56c31655e3e8,
title = "Skolereform: Motion har begr{\ae}nset effekt",
abstract = "If{\o}lge et nyt studie fra Aalborg Universitet har {\o}get bev{\ae}gelse i folkeskolen m{\aa}ske ikke den {\o}nskede effekt, skriver Annette Quinto Romani og Trond Beldo Klausen, henholdsvis lektor og institutleder p{\aa} Institut for Sociologi og Socialt Arbejde ved Aalborg Universitet, i et debatindl{\ae}g. Folkeskolereformen havde til form{\aa}l at forbedre Pisa-resultaterne blandt de danske elever, og en af m{\aa}derne at g{\o}re dette p{\aa} var ved at s{\ae}tte mere fokus p{\aa} motion, men det nye studie viser nu, at motion i skolen generelt ikke har en positiv effekt p{\aa} skoleresultaterne. Skribenterne forklarer, at baggrunden for dette i h{\o}j grad skyldes, at de deltagende i eksperimentet skiftede motion i fritiden ud med motion i skolen, og studiet er derfor et eksempel p{\aa}, hvorfor eksperimentelle studier i naturlige omgivelser kan v{\ae}re problematiske. Kilder:Politiken, Debat, side 4, 30-07-2017",
author = "Romani, {Annette Quinto} and Klausen, {Trond Beldo}",
year = "2017",
month = "7",
day = "30",
language = "Dansk",
pages = "4--4",
journal = "Politiken",
issn = "0907-1814",
publisher = "Politikens Forlag",

}

Skolereform : Motion har begrænset effekt. / Romani, Annette Quinto; Klausen, Trond Beldo.

I: Politiken, 30.07.2017, s. 4-4.

Publikation: Bidrag til tidsskriftBidrag til avis - AvisartikelFormidling

TY - INPR

T1 - Skolereform

T2 - Motion har begrænset effekt

AU - Romani, Annette Quinto

AU - Klausen, Trond Beldo

PY - 2017/7/30

Y1 - 2017/7/30

N2 - Ifølge et nyt studie fra Aalborg Universitet har øget bevægelse i folkeskolen måske ikke den ønskede effekt, skriver Annette Quinto Romani og Trond Beldo Klausen, henholdsvis lektor og institutleder på Institut for Sociologi og Socialt Arbejde ved Aalborg Universitet, i et debatindlæg. Folkeskolereformen havde til formål at forbedre Pisa-resultaterne blandt de danske elever, og en af måderne at gøre dette på var ved at sætte mere fokus på motion, men det nye studie viser nu, at motion i skolen generelt ikke har en positiv effekt på skoleresultaterne. Skribenterne forklarer, at baggrunden for dette i høj grad skyldes, at de deltagende i eksperimentet skiftede motion i fritiden ud med motion i skolen, og studiet er derfor et eksempel på, hvorfor eksperimentelle studier i naturlige omgivelser kan være problematiske. Kilder:Politiken, Debat, side 4, 30-07-2017

AB - Ifølge et nyt studie fra Aalborg Universitet har øget bevægelse i folkeskolen måske ikke den ønskede effekt, skriver Annette Quinto Romani og Trond Beldo Klausen, henholdsvis lektor og institutleder på Institut for Sociologi og Socialt Arbejde ved Aalborg Universitet, i et debatindlæg. Folkeskolereformen havde til formål at forbedre Pisa-resultaterne blandt de danske elever, og en af måderne at gøre dette på var ved at sætte mere fokus på motion, men det nye studie viser nu, at motion i skolen generelt ikke har en positiv effekt på skoleresultaterne. Skribenterne forklarer, at baggrunden for dette i høj grad skyldes, at de deltagende i eksperimentet skiftede motion i fritiden ud med motion i skolen, og studiet er derfor et eksempel på, hvorfor eksperimentelle studier i naturlige omgivelser kan være problematiske. Kilder:Politiken, Debat, side 4, 30-07-2017

M3 - Bidrag til avis - Avisartikel

SP - 4

EP - 4

JO - Politiken

JF - Politiken

SN - 0907-1814

ER -