Sociale medier og algoritmer i hverdagen – at vokse op med platformenes rammesætning af det sociale liv

Publikation: Bidrag til tidsskriftTidsskriftartikelForskningpeer review

Abstract

Algoritmer gennemsyrer vores dagligdag og blander sig i vores relationer. Algoritmer er ikke neutrale, men er desig-net til at få bestemte ting og praksisser til at ske. Algoritmer fremkalder følelser, og små designgreb på sociale medier har en betydning for vores samvær og selvopfattelse. Den-ne artikel handler om algoritmer, og hvad det vil sige at vokse op med sociale medier som en integreret del af hver-dagslivet. Hvordan forstår børn og unge de algoritmer og designgreb, der rammesætter deres oplevelser på sociale medier som TikTok, Snapchat og Instagram? Artiklen præ-senterer begrebet ’algorithmic literacy’ og kommer med bud på 10 vigtige vidensområder for børn og unge – og alle os andre.
OriginalsprogDansk
TidsskriftKvan - et tidsskrift for læreruddannelsen og folkeskolen
Vol/bind125
Sider (fra-til)69-82
Antal sider16
ISSN0107-4016
StatusUdgivet - 2023

Citationsformater