TY - JOUR
T1 - Sociale medier og algoritmer i hverdagen – at vokse op med platformenes rammesætning af det sociale liv
AU - Larsen, Malene Charlotte
PY - 2023
Y1 - 2023
N2 - Algoritmer gennemsyrer vores dagligdag og blander sig i vores relationer. Algoritmer er ikke neutrale, men er desig-net til at få bestemte ting og praksisser til at ske. Algoritmer fremkalder følelser, og små designgreb på sociale medier har en betydning for vores samvær og selvopfattelse. Den-ne artikel handler om algoritmer, og hvad det vil sige at vokse op med sociale medier som en integreret del af hver-dagslivet. Hvordan forstår børn og unge de algoritmer og designgreb, der rammesætter deres oplevelser på sociale medier som TikTok, Snapchat og Instagram? Artiklen præ-senterer begrebet ’algorithmic literacy’ og kommer med bud på 10 vigtige vidensområder for børn og unge – og alle os andre.
AB - Algoritmer gennemsyrer vores dagligdag og blander sig i vores relationer. Algoritmer er ikke neutrale, men er desig-net til at få bestemte ting og praksisser til at ske. Algoritmer fremkalder følelser, og små designgreb på sociale medier har en betydning for vores samvær og selvopfattelse. Den-ne artikel handler om algoritmer, og hvad det vil sige at vokse op med sociale medier som en integreret del af hver-dagslivet. Hvordan forstår børn og unge de algoritmer og designgreb, der rammesætter deres oplevelser på sociale medier som TikTok, Snapchat og Instagram? Artiklen præ-senterer begrebet ’algorithmic literacy’ og kommer med bud på 10 vigtige vidensområder for børn og unge – og alle os andre.
UR - https://kvan.dk/vare/kvan-125-online/
M3 - Tidsskriftartikel
SN - 0107-4016
VL - 125
SP - 69
EP - 82
JO - Kvan - et tidsskrift for læreruddannelsen og folkeskolen
JF - Kvan - et tidsskrift for læreruddannelsen og folkeskolen
ER -