Sociale netværkssider og digital ungdomskultur: når unge praktiserer venskab på nettet

Publikation: Bidrag til tidsskriftTidsskriftartikelForskningpeer review

4639 Downloads (Pure)

Resumé

Arto, Facebook og MySpace er nogle af de internetfællesskaber, som flere hundredtusinde
danskere i løbet af ganske få år har oprettet profiler på. Med fremkomsten og populariseringen
af disse hjemmesider er opstået et nyt mediebegreb: sociale netværkssider (eller på
engelsk: social network(ing) sites). Som det oftest er tilfældet med nye medier, har teenagere
være de første til at tage sociale netværkssider til sig. Med denne artikel har jeg til hensigt at
beskrive, hvad sociale netværkssider er, samt hvordan de anvendes som en del af ungdomsgenerationens
hverdagsliv til vedligeholdelse af sociale relationer. Dette gør jeg ved dels at
præsentere en række begreber, som jeg mener er vigtige at forstå i forhold til unges brug af
sociale netværk. Og dels vil jeg fremhæve nogle resultater fra min egen forskning i 12-18-årige
børn og unges brug af forskellige sociale netværk, heriblandt Arto.com, som længe har været
de danske teenageres foretrukne mødested på nettet. Ud fra empiriske eksempler diskuterer
jeg således, hvordan sociale netværkssider indgår som en integreret del af de unge brugeres
venskaber og sociale liv. Artiklen bygger på fire års etnografiske undersøgelser.
Udgivelsesdato: 2009
Bidragets oversatte titelSocial Network Sites and Digital Youth Culture: when young people practice friendship online
OriginalsprogDansk
TidsskriftMedieKultur
Vol/bind47
Sider (fra-til)45
Antal sider65
ISSN0900-9671
StatusUdgivet - 2009

Fingerprint

youth culture
friendship
social network
new media
Dane
popularization
facebook
Social Relations
everyday life
networking
website
adolescent
Internet

Emneord

  • sociale netværkssider
  • sociale medier
  • ungdom
  • nye medier
  • etnografi
  • internet
  • internetforskning

Citer dette

@article{f1f2a5e0358411de8a17000ea68e967b,
title = "Sociale netv{\ae}rkssider og digital ungdomskultur: n{\aa}r unge praktiserer venskab p{\aa} nettet",
abstract = "Arto, Facebook og MySpace er nogle af de internetf{\ae}llesskaber, som flere hundredtusindedanskere i l{\o}bet af ganske f{\aa} {\aa}r har oprettet profiler p{\aa}. Med fremkomsten og populariseringenaf disse hjemmesider er opst{\aa}et et nyt mediebegreb: sociale netv{\ae}rkssider (eller p{\aa}engelsk: social network(ing) sites). Som det oftest er tilf{\ae}ldet med nye medier, har teenagerev{\ae}re de f{\o}rste til at tage sociale netv{\ae}rkssider til sig. Med denne artikel har jeg til hensigt atbeskrive, hvad sociale netv{\ae}rkssider er, samt hvordan de anvendes som en del af ungdomsgenerationenshverdagsliv til vedligeholdelse af sociale relationer. Dette g{\o}r jeg ved dels atpr{\ae}sentere en r{\ae}kke begreber, som jeg mener er vigtige at forst{\aa} i forhold til unges brug afsociale netv{\ae}rk. Og dels vil jeg fremh{\ae}ve nogle resultater fra min egen forskning i 12-18-{\aa}rigeb{\o}rn og unges brug af forskellige sociale netv{\ae}rk, heriblandt Arto.com, som l{\ae}nge har v{\ae}retde danske teenageres foretrukne m{\o}dested p{\aa} nettet. Ud fra empiriske eksempler diskutererjeg s{\aa}ledes, hvordan sociale netv{\ae}rkssider indg{\aa}r som en integreret del af de unge brugeresvenskaber og sociale liv. Artiklen bygger p{\aa} fire {\aa}rs etnografiske unders{\o}gelser. Udgivelsesdato: 2009",
keywords = "sociale netv{\ae}rkssider, sociale medier, ungdom, nye medier, etnografi, internet, internetforskning, social network sites, social media, youth, new media, ethnography, internet, internet research",
author = "Larsen, {Malene Charlotte}",
year = "2009",
language = "Dansk",
volume = "47",
pages = "45",
journal = "MedieKultur",
issn = "0900-9671",
publisher = "Statsbiblioteket",

}

Sociale netværkssider og digital ungdomskultur : når unge praktiserer venskab på nettet. / Larsen, Malene Charlotte.

I: MedieKultur, Bind 47, 2009, s. 45.

Publikation: Bidrag til tidsskriftTidsskriftartikelForskningpeer review

TY - JOUR

T1 - Sociale netværkssider og digital ungdomskultur

T2 - når unge praktiserer venskab på nettet

AU - Larsen, Malene Charlotte

PY - 2009

Y1 - 2009

N2 - Arto, Facebook og MySpace er nogle af de internetfællesskaber, som flere hundredtusindedanskere i løbet af ganske få år har oprettet profiler på. Med fremkomsten og populariseringenaf disse hjemmesider er opstået et nyt mediebegreb: sociale netværkssider (eller påengelsk: social network(ing) sites). Som det oftest er tilfældet med nye medier, har teenagerevære de første til at tage sociale netværkssider til sig. Med denne artikel har jeg til hensigt atbeskrive, hvad sociale netværkssider er, samt hvordan de anvendes som en del af ungdomsgenerationenshverdagsliv til vedligeholdelse af sociale relationer. Dette gør jeg ved dels atpræsentere en række begreber, som jeg mener er vigtige at forstå i forhold til unges brug afsociale netværk. Og dels vil jeg fremhæve nogle resultater fra min egen forskning i 12-18-årigebørn og unges brug af forskellige sociale netværk, heriblandt Arto.com, som længe har væretde danske teenageres foretrukne mødested på nettet. Ud fra empiriske eksempler diskutererjeg således, hvordan sociale netværkssider indgår som en integreret del af de unge brugeresvenskaber og sociale liv. Artiklen bygger på fire års etnografiske undersøgelser. Udgivelsesdato: 2009

AB - Arto, Facebook og MySpace er nogle af de internetfællesskaber, som flere hundredtusindedanskere i løbet af ganske få år har oprettet profiler på. Med fremkomsten og populariseringenaf disse hjemmesider er opstået et nyt mediebegreb: sociale netværkssider (eller påengelsk: social network(ing) sites). Som det oftest er tilfældet med nye medier, har teenagerevære de første til at tage sociale netværkssider til sig. Med denne artikel har jeg til hensigt atbeskrive, hvad sociale netværkssider er, samt hvordan de anvendes som en del af ungdomsgenerationenshverdagsliv til vedligeholdelse af sociale relationer. Dette gør jeg ved dels atpræsentere en række begreber, som jeg mener er vigtige at forstå i forhold til unges brug afsociale netværk. Og dels vil jeg fremhæve nogle resultater fra min egen forskning i 12-18-årigebørn og unges brug af forskellige sociale netværk, heriblandt Arto.com, som længe har væretde danske teenageres foretrukne mødested på nettet. Ud fra empiriske eksempler diskutererjeg således, hvordan sociale netværkssider indgår som en integreret del af de unge brugeresvenskaber og sociale liv. Artiklen bygger på fire års etnografiske undersøgelser. Udgivelsesdato: 2009

KW - sociale netværkssider

KW - sociale medier

KW - ungdom

KW - nye medier

KW - etnografi

KW - internet

KW - internetforskning

KW - social network sites

KW - social media

KW - youth

KW - new media

KW - ethnography

KW - internet

KW - internet research

M3 - Tidsskriftartikel

VL - 47

SP - 45

JO - MedieKultur

JF - MedieKultur

SN - 0900-9671

ER -