Abstract
Arto, Facebook og MySpace er nogle af de internetfællesskaber, som flere hundredtusinde
danskere i løbet af ganske få år har oprettet profiler på. Med fremkomsten og populariseringen
af disse hjemmesider er opstået et nyt mediebegreb: sociale netværkssider (eller på
engelsk: social network(ing) sites). Som det oftest er tilfældet med nye medier, har teenagere
være de første til at tage sociale netværkssider til sig. Med denne artikel har jeg til hensigt at
beskrive, hvad sociale netværkssider er, samt hvordan de anvendes som en del af ungdomsgenerationens
hverdagsliv til vedligeholdelse af sociale relationer. Dette gør jeg ved dels at
præsentere en række begreber, som jeg mener er vigtige at forstå i forhold til unges brug af
sociale netværk. Og dels vil jeg fremhæve nogle resultater fra min egen forskning i 12-18-årige
børn og unges brug af forskellige sociale netværk, heriblandt Arto.com, som længe har været
de danske teenageres foretrukne mødested på nettet. Ud fra empiriske eksempler diskuterer
jeg således, hvordan sociale netværkssider indgår som en integreret del af de unge brugeres
venskaber og sociale liv. Artiklen bygger på fire års etnografiske undersøgelser.
Udgivelsesdato: 2009
danskere i løbet af ganske få år har oprettet profiler på. Med fremkomsten og populariseringen
af disse hjemmesider er opstået et nyt mediebegreb: sociale netværkssider (eller på
engelsk: social network(ing) sites). Som det oftest er tilfældet med nye medier, har teenagere
være de første til at tage sociale netværkssider til sig. Med denne artikel har jeg til hensigt at
beskrive, hvad sociale netværkssider er, samt hvordan de anvendes som en del af ungdomsgenerationens
hverdagsliv til vedligeholdelse af sociale relationer. Dette gør jeg ved dels at
præsentere en række begreber, som jeg mener er vigtige at forstå i forhold til unges brug af
sociale netværk. Og dels vil jeg fremhæve nogle resultater fra min egen forskning i 12-18-årige
børn og unges brug af forskellige sociale netværk, heriblandt Arto.com, som længe har været
de danske teenageres foretrukne mødested på nettet. Ud fra empiriske eksempler diskuterer
jeg således, hvordan sociale netværkssider indgår som en integreret del af de unge brugeres
venskaber og sociale liv. Artiklen bygger på fire års etnografiske undersøgelser.
Udgivelsesdato: 2009
Bidragets oversatte titel | Social Network Sites and Digital Youth Culture: when young people practice friendship online |
---|---|
Originalsprog | Dansk |
Tidsskrift | MedieKultur |
Vol/bind | 47 |
Sider (fra-til) | 45 |
Antal sider | 65 |
ISSN | 0900-9671 |
Status | Udgivet - 2009 |
Emneord
- sociale netværkssider
- sociale medier
- ungdom
- nye medier
- etnografi
- internet
- internetforskning