TY - UNPB
T1 - Socialisering og kvalificering i erhvervsuddannelserne set i et livsløbsperspektiv
T2 - Artiklen fremlægger og diskuterer resultaterne af et forskningsprojekt om de længerevarende effekter af forskelle i erhvervsuddannelserne eksemplificeret ved erhvervsbiografier.
AU - Rasmussen, Preben Horsholt
PY - 2007
Y1 - 2007
N2 - På baggrund af et forskningsprojekt om erhvervsuddannelserne, hvor 32 faglærte er blever fulgt fra starten af deres uddannelse og til 20 år efter uddannelsesafslutning, diskuteres
resultaterne i forhold til relevante teorier om erhvervspædagogik og socialisering, og der fremsættes en tese om, at den fagidentitet, der dannes i løbet af uddannelsen, er afgørende for, hvordan de faglærte agerer på arbejdsmarkedet efterfølgende. Dette indebærer bl.a. fagidentitetens betydning for positionen på arbejdsmarkedet, for engagement og uddannelsesmotivation.
AB - På baggrund af et forskningsprojekt om erhvervsuddannelserne, hvor 32 faglærte er blever fulgt fra starten af deres uddannelse og til 20 år efter uddannelsesafslutning, diskuteres
resultaterne i forhold til relevante teorier om erhvervspædagogik og socialisering, og der fremsættes en tese om, at den fagidentitet, der dannes i løbet af uddannelsen, er afgørende for, hvordan de faglærte agerer på arbejdsmarkedet efterfølgende. Dette indebærer bl.a. fagidentitetens betydning for positionen på arbejdsmarkedet, for engagement og uddannelsesmotivation.
M3 - Working paper
BT - Socialisering og kvalificering i erhvervsuddannelserne set i et livsløbsperspektiv
PB - Center for Studier i Arbejdsliv (CSA)
CY - Syddansk Universitetsforlag
ER -