Socialisering og kvalificering i erhvervsuddannelserne set i et livsløbsperspektiv: Artiklen fremlægger og diskuterer resultaterne af et forskningsprojekt om de længerevarende effekter af forskelle i erhvervsuddannelserne eksemplificeret ved erhvervsbiografier.

Publikation: Working paper/PreprintWorking paperForskning

Abstract

På baggrund af et forskningsprojekt om erhvervsuddannelserne, hvor 32 faglærte er blever fulgt fra starten af deres uddannelse og til 20 år efter uddannelsesafslutning, diskuteres resultaterne i forhold til relevante teorier om erhvervspædagogik og socialisering, og der fremsættes en tese om, at den fagidentitet, der dannes i løbet af uddannelsen, er afgørende for, hvordan de faglærte agerer på arbejdsmarkedet efterfølgende. Dette indebærer bl.a. fagidentitetens betydning for positionen på arbejdsmarkedet, for engagement og uddannelsesmotivation.
OriginalsprogDansk
UdgivelsesstedSyddansk Universitetsforlag
UdgiverCenter for Studier i Arbejdsliv (CSA)
Udgave9.årg. nr. 1
Antal sider24
StatusAfsendt - 2007

Citationsformater