Socialt arbejde med udsatte unge: et kritisk helhedssyn

Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapport/konference proceedingBidrag til bog/antologiForskningpeer review

Abstract

På grundlag af kontaktpersonordningen og den daværende ordning med personlige rådgivere udvikles og argumenteres der for et kritisk helhedssyn på individ niveau i det sociale arbejde med udsatte børn og unge. Det kritiske helhedssyn udvikles på baggrund af den Bourdieu-inspirerede analyse af en konkrete case. I analysen fremgår det, at den unges og kontaktpersonens forståelse af problemerne såvel som den måde, de søgers løst på, overvejende sker på grundlag af det individorienterede perspektiv, hvor den underprivilegerede livssituation ses som en konsekvens af individuelle brister, manglende tilpasning og forkerte valg. Jeg vil imidlertid også pege på, at det handler om livsbetingelser og i forlængelse heraf, at den unge, gennem denne problemforståelse og disse løsningsstrategier, udsættes for det, Bourdieu kalder symbolsk vold. Det skal understreges, at jeg ikke hævder, at det kritiske sociologiske helhedssyn indfanger hele "sandheden", men blot bidrager med indsigter, som ofte er oversete og miskendt i vores hverdagslivsforståelser og i det sociale arbejde.
OriginalsprogDansk
TitelHelhedssyn i socialt arbejde
RedaktørerMargit Harder, Maria Appel Nissen
Antal sider19
UdgivelsesstedKøbenhavn
ForlagAkademisk Forlag
Publikationsdatojun. 2011
Udgave1
Sider91-109
Kapitel4
ISBN (Trykt)978-87-500-4216-7
StatusUdgivet - jun. 2011
NavnProfessionsserien

Emneord

  • Kontaktpersonsordningen
  • socialiseringsforståelser
  • feltanalyse
  • Bourdieu
  • socialt arbejde

Citationsformater