Spøgelseshistorier 2.0: En "parentes" i Arne Dahls forfatterskab

Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapport/konference proceedingBidrag til bog/antologiForskningpeer review

Jeg læser Arne Dahls miniroman Ghost House 2.0 som et eftertrykkeligt udråbstegn, der understreger den holdning til metafysik, som Arne Dahls bøger om A-gruppen signalerer. Den samlede krimiserie inddrager gennemgående en diskussion af metafysiske rammer, men viser samtidig en refleksiv distance dertil. Det er denne lokkelse såvel som distance, Dahl arbejder med i Ghost House 2.0. Ydermere bruger Arne Dahl i dette tilfælde metafiktionen som et kritisk element, hvilket skaber et særligt forhold mellem metafysik og metafiktion. Fortællingen handler i dette tilfælde dog ikke om A-gruppen. Jeg inddrager den her alligevel, fordi den er en tyk streg under den holdning til metafysik, som Dahls krimiserie udviser.

OriginalsprogDansk
TitelSpøgelser. Genfærdet som kulturel og æstetisk figur : Interdisciplinære Kulturstudier vol. 3
RedaktørerSteen Christiansen, Brian R. Graham, Louise Mønster, Peder Kaj Pedersen, Jan T. Schlosser
Antal sider11