Abstract
I takt med den stigende interesse for brugen af spil på videregående uddannelser er der behov for at udvikle tilsvarende didaktisk tænkning, som kan hjælpe undervisere med at integrere spil i deres undervisning. I denne artikel præsenteres en didaktisk model, der antager at spilbaseret undervisning kan forstås som en relation mellem fire typer af domæner –faglige domæner, pædagogiske domæner, hverdagsdomæner og givne spils scenariedomæner – der alle udfoldes gennem kontekstspecifikke videnspraksisser og valideringskriterier for gyldig viden. Gennem analyse af to undervisningsforløb anvendes modellen til at beskrive forskellige muligheder og begrænsninger ved brugen af spil i undervisningen, samt hvordan man ville kunne redesigne spilforløbene i forhold til at skabe mere hensigtsmæssig integration på tværs af de fire domæner.
Originalsprog | Dansk |
---|---|
Tidsskrift | Læring og Medier |
Vol/bind | 5 |
Udgave nummer | 9 |
Sider (fra-til) | 1-22 |
Antal sider | 22 |
ISSN | 1903-248X |
Status | Udgivet - 2012 |
Emneord
- spil og læring
- spildidaktik
- videnspraksisser
- universitetspædagogik
- didaktisk design
- debatspil
- computerspil