Spilscenarier i undervisningen - præsentation af en didaktisk model

Publikation: Bidrag til tidsskriftTidsskriftartikelForskningpeer review

Abstract

I takt med den stigende interesse for brugen af spil på videregående uddannelser er der behov for at udvikle tilsvarende didaktisk tænkning, som kan hjælpe undervisere med at integrere spil i deres undervisning. I denne artikel præsenteres en didaktisk model, der antager at spilbaseret undervisning kan forstås som en relation mellem fire typer af domæner –faglige domæner, pædagogiske domæner, hverdagsdomæner og givne spils scenariedomæner – der alle udfoldes gennem kontekstspecifikke videnspraksisser og valideringskriterier for gyldig viden. Gennem analyse af to undervisningsforløb anvendes modellen til at beskrive forskellige muligheder og begrænsninger ved brugen af spil i undervisningen, samt hvordan man ville kunne redesigne spilforløbene i forhold til at skabe mere hensigtsmæssig integration på tværs af de fire domæner.
OriginalsprogDansk
TidsskriftLæring og Medier
Vol/bind5
Udgave nummer9
Sider (fra-til)1-22
Antal sider22
ISSN1903-248X
StatusUdgivet - 2012

Emneord

  • spil og læring
  • spildidaktik
  • videnspraksisser
  • universitetspædagogik
  • didaktisk design
  • debatspil
  • computerspil

Citationsformater