Sprog som musikalsk notation: en undersøgelse af verbal notation og dens forudsætninger med særligt henblik på Stockhausens Aus den Sieben Tagen og Für kommende Zeiten

Publikation: Bog/antologi/afhandling/rapportBog

563 Downloads (Pure)

Abstrakt

Artiklen behandler sprogbrug som supplement til noderne fra barokken og frem; Fluxus og Scratch Orchestra; den engelske Verbal Anthology; Stockhausens brug af verbal notation før tekst-samlingerne; detaljerede analyser af de to samlinger. Der konkluderes bla. om forskellige grader af fastlæggelse i Stockhausens samlinger, der betegnes som "fastlægge" - "omridse" - "antyde" og "fremkalde" og om, hvordan verbal notation i nyere musik især bruges til at beskrive generelle karakteristika, rammer, udgangspunkter samt evt. specifikke spilleregler (der kan være betingede af hvis-så-typen og derved have en højere grad af kompleksitet end noderne) - snarere end til at beskrive følger af enkeltelementer, som noderne gør.
OriginalsprogDansk
UdgivelsesstedAalborg
ForlagAalborg Universitet
StatusUdgivet - 1998
NavnCol Legno
Nummer1

Emneord

  • Karlheinz Stockhausen
  • notation (musik)
  • musikalsk analyse
  • musikanalyse
  • meditation
  • opførelsespraksis (musik)
  • sprog

Citationsformater